Wolfgang Amadeus Mozart ble født i Salzburg i 1756 og bodde i hjembyen til 1781. Fra 1773 var han ansatt hos erkebiskopen i byen, og i årene som fulgte skrev han mye kirkemusikk, blant annet en rekke messer. Etter at han flyttet til Wien skrev han bare to messer, og ingen av dem ble fullført.
At Mozart ikke rakk å fullføre sitt Requiem før han døde i 1791, har som kjent gitt opphav til mange kreative spekulasjoner. Messe i c-moll har også sine ubesvarte spørsmål – en vet ikke helt sikkert hverken hvorfor Mozart skrev den eller hvorfor den aldri ble fullført.
Det er bare blitt bevart én referanse fra Wolfgang Amadeus Mozart til Messe i c-moll, i et brev til faren Leopold datert 4. januar 1783. Her nevner han et løfte han hadde gitt sin Constanze før de var gift, mens hun var syk: at han skulle skrive en messe for henne som solist, til hun ble frisk.
En annen mulig motivasjon kan ha vært at han i denne perioden også opplevde en kunstnerisk forelskelse – i musikken til Bach og Händel. Samtidens konsertpublikum ville bare ha det nye, og musikken deres ble ikke spilt lenger. Kanskje var messen også et utløp for den massive inspirasjonen Mozart fikk fra de to barokkmesterne.
Constanze og Wolfgang giftet seg i Wien sommeren 1782, uten å ha mottatt Leopolds tillatelse. Constanze møtte ikke Wolfgangs familie før året etter, da de kom til Salzburg for å uroppføre messen. Constanze var som planlagt sopransolist på konserten 26. oktober 1783. Dagen etter forlot de Salzburg og kom aldri tilbake.
Mozart fullførte musikken til Kyrie, Gloria, Sanctus og Benedictus, og skrev deler av Credo-satsen. Han brukte deler av musikken i kantaten Davide penitente, som ble urfremført i Wien i 1785.
«Mozarts Messe i c-moll er et av de mest fascinerende musikkverkene som finnes,» sier sjefdirigent Klaus Mäkelä. «Da jeg hørte Andrew Normans fantastiske orkesterverk Sustain, tenkte jeg at dette er den perfekte fortsettelse og avslutning på Mozarts messe.»
(Tekst: Fred-Olav Vatne)