Andrew Manze Wolfgang Amadeus Mozart
Mozarts tre siste symfonier
![Dirigent Andrew Manze](https://ofo.imgix.net/Konserter/2023-24/Andrew-Manze_Nikolaj-Lund.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5537&fp-y=0.2105&h=429&q=90&w=750&s=2eb449b3f2dba9cdc20c1f1b2291303b 750w, https://ofo.imgix.net/Konserter/2023-24/Andrew-Manze_Nikolaj-Lund.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5537&fp-y=0.2105&h=571&q=90&w=1000&s=3e6f10678bc42be12212145f65b44b44 1000w, https://ofo.imgix.net/Konserter/2023-24/Andrew-Manze_Nikolaj-Lund.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5537&fp-y=0.2105&h=714&q=90&w=1250&s=a53e37881eceea06ed106c44c8a649fc 1250w, https://ofo.imgix.net/Konserter/2023-24/Andrew-Manze_Nikolaj-Lund.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5537&fp-y=0.2105&h=857&q=90&w=1500&s=c778445f2ed540ef19852774b36c9735 1500w, https://ofo.imgix.net/Konserter/2023-24/Andrew-Manze_Nikolaj-Lund.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5537&fp-y=0.2105&h=1000&q=90&w=1750&s=68da2269f948110bf8d43a2b8ba7b5bb 1750w, https://ofo.imgix.net/Konserter/2023-24/Andrew-Manze_Nikolaj-Lund.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5537&fp-y=0.2105&h=1143&q=90&w=2000&s=5ceba2e8fe96bc5c21aab87ce7664444 2000w, https://ofo.imgix.net/Konserter/2023-24/Andrew-Manze_Nikolaj-Lund.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5537&fp-y=0.2105&h=1286&q=90&w=2250&s=3742a3cc8037ad6c802686bd3348fc7f 2250w, https://ofo.imgix.net/Konserter/2023-24/Andrew-Manze_Nikolaj-Lund.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5537&fp-y=0.2105&h=1371&q=90&w=2400&s=69db48f47129aafb65319505de263277 2400w)
Dirigent Andrew Manze
Foto Nikolaj Lund
Mozarts tre siste symfonier
Andrew Manze dirigerer Mozarts tre siste symfonier, nr. 39, 40 og 41, som komponisten skrev i løpet av noen travle sommeruker i 1788. Her kan symfoniene oppleves som en helhet, med Jupiter-symfonien som en forrykende avslutning.
En vet ikke om Mozart hadde en bestemt anledning i tankene da han begynte på Symfoni nr. 39 forsommeren 1788. Det er mulig han planla en konsertserie i et kasino, men at den ikke lot seg gjennomføre. Østerrike hadde gått til krig mot Det osmanske riket i februar samme år, noe som fikk dramatiske følger for Wiens innbyggere. Mozarts inntekter kom fra byens rikeste, som nå engasjerte seg i krigen eller flyttet ut av byen. Dermed begynte Mozarts økonomiske vanskeligheter, som sammen med krigen preget resten av livet hans.
Den berømte østerrikske dirigenten Nikolaus Harnoncourt mente Mozart skrev de tre symfoniene som en helhet, slik som de fremføres her (det er pause mellom nr. 40 og 41). Symfoni nr. 39 åpner med en majestetisk innledning til førstesatsen, men den fjerde satsen ikke er tilsvarende storslått. Symfoni nr. 41 avsluttes til gjengjeld med en av Mozarts mest forrykende og kraftfulle finalesatser. Hvis dette var intensjonen, fikk nok ikke Mozart oppleve dem på denne måten. Men han fikk trolig høre noen av dem fremført i sin levetid.
Symfoni nr. 40 begynner med en Mozarts mest berømte melodier. Kanskje var den nervøse, nesten angstfylte stemningen i innledningen et uttrykk for hans egen sinnstilstand denne sommeren. Han hadde ikke bare økonomiske utfordringer – i slutten av juni mistet han sin yngste datter Theresia. Det var også en tendens i samtidens litteratur og musikk at en tillot mørkere og mer konfliktfylte følelser å komme til overflaten – en bevegelse som gjerne kalles Sturm und Drang – “storm og lengsel.”
Symfoni nr. 41 med tilnavnet “Jupiter” er den lengste av Mozarts symfonier og den som er skrevet for det største orkesteret. Mozarts yngste sønn Franz Xaver kalte sistesatsen i symfonien “instrumentalmusikkens største triumf.” Han hevdet det var Johann Peter Salomon som fant på navnet – en tysk impresario som jobbet med både Mozart, Haydn og Beethoven. Jupiter-symfonien satte en ny standard for symfoniformatet og ble et utgangspunkt for de skjellsettende symfoniene Beethoven skulle skrive de neste tiårene.
Om Andrew Manze
Andrew Manze er hyllet som en av de mest inspirerende dirigentene i sin generasjon. Han skiller seg ut gjennom sin omfattende og lærde kjennskap til det klassiske repertoaret, og sin grenseløse energi og varme. Han var sjefdirigent for NDR Radiophilharmonie i Hannover fra september 2014 frem til sommeren 2023. I sesongen 2018/19 ble han utnevnt til hovedgjestedirigent for Royal Philharmonic Orchestra.
Hva spilles
Varighet
Medvirkende
-
Andrew Manze
Dirigent
Bak notene
Ved Andrew Manze i Glasshuset (i Oslo Konserthus) kl. 18:30.
På «Bak notene» får du vite litt om musikken som spilles, før konserten.
Billetter
Priser
Prisgrupper | Pris |
---|---|
Voksen | 175 - 580 kr |
Honnør | 175 - 465 kr |
Student | 175 - 290 kr |
Barn | 150 kr |
Abonnement
Andrew Manze Wolfgang Amadeus Mozart