Richard Strauss 4 Lieder og Wiegenlied

Skrevet av Fred-Olav Vatne

4 Lieder (Op. 27) og ‘Wiegenlied’ (Op. 41, nr. 1):

1. Ruhe, meine Seele!

2. Cäcilie 

3. Heimliche Aufforderung

4. Morgen! 


 1. Wiegenlied

Orkestersangen var en sjanger der Richard Strauss (1864-1949) kunne kombinere sine evner som vokalkomponist (lieder og opera) med sin mesterlige orkestrering. Selv om sangene i opus 27 og 41 opprinnelig ble komponert for sang og piano og orkestrert senere – Ruhe, meine Seele! først i 1948 – klinger de som om de var tenkt med orkesterakkompagnement fra begynnelsen av. Strauss har lykkes i å oversette selv det ‘pianistiske’ akkompagnementet i Heimliche Aufforderung til genuine orkesterteksturer. Orkestersangen var en typisk senromantisk sjanger og i disse verkene er det sterk romantisk glød selv om romantikkens tankegods og musikalske stil var på hell da disse sangene ble komponert på 1890-tallet.

Flere av tekstene i 4 Lieder er vaskeekte kjærlighetsdikt om enn skrevet av diktere som var politisk radikale sosialister. John Henry Mackays tekster i Heimliche Aufforderung og Morgen! er uttrykk for brennende og intens kjærlighet. Det samme er Heinrich Harts Cäcilie, skrevet i affeksjon til hans kone. Ruhe, meine Seele! skiller seg innholdsmessig fra de andre og er et slags tilbakeblikk på et trøblete liv og en bønn om at sjelen skal falle til ro. Teksten er hentet fra Karl Henckells ‘Buch des Kampfes’. I Wiegenlied er det moderlig kjærlighet som er temaet når Strauss bruker Richard Dehmels mildeste tekst ‘Venus Mater’ fra den ellers dristige samlingen ‘Die Verwandlungen der Venus’.

Strauss skrev sangene i opus 27 i 1894 til sin kone, sangeren Pauline de Ahne, som ofte fremførte dem da de to reiste sammen på turné. Sangene i opus 41 ble komponert fem år senere, sommeren 1899. Wiegenlied er den desidert mest kjente fra opus 41 og, sammen med Morgen! fra opus 27, blant Strauss’ mest berømte sanger. De fremføres fremdeles jevnlig i konserthus verden over.