Johann Sebastian Bach Orkestersuite nr. 3

Skrevet av Maren Ohm Ballestad

Johann Sebastian Bach er en av de tidenes mest kjente komponister. På grunn av hans tilknytning til flere kirker var han i perioder nødt til å komponere ny musikk hver søndag, noe som forklarer hans enorme produksjon. Hans mest fruktbare periode var i tiden han jobbet som kantor i Thomaskirken i Leipzig. Det var også da han skrev sine fire orkestersuiter.

Selv kalte Bach dem ouverturer. Navnet refererte egentlig til den første satsen i stykket. En ouverture var på den tiden en sats som startet med en majestetisk, rolig åpning, etterfulgt av en rask fuge. Formen var inspirert av den franske ouverturen, som ofte ble spilt før en gruppe lystige dansesatser. Det er akkurat slik Orkestersuite nr. 3 er bygget opp.

Modellen for orkestersuitene går tilbake til komponisten Jean-Baptiste Lully. Hans operaer inneholdt mange dansende elementer og det instrumentelle materialet i operaene ble derfor ofte fremført som orkestersuiter bestående av dansesatser. Orkestersuitene egnet seg godt til bruk for kongelige gallaer.

Orkestersuite nr. 3 går i D-dur, en toneart som i barokktiden ble ansett som «nøkkelen til herlighet». Den har en gledelig, livlig og høytidelig karakter, og er, som mange lignende verk, skrevet for å kunne danses til.

Den består av fem satser, ouverturen, Air og tre danser. Andresatsen Air er et av de mest kjente stykkene fra det klassiske repertoaret. Tittelen beskriver den sangbare stilen på satsen. Bach brukte italienske operaer som inspirasjon for sine lyriske karakterer, og Air, som betyr arie, er et eksempel på dette.

Fiolinisten August Wilhelmj skrev i 1871 et arrangement av Air. Han arrangerte det på en måte som gjorde at 1. fiolin kunne spille hele stykket på G-strengen. I noten skrev han «på G-streng», som er bakgrunnen for det kjente navnet «Air on the G string».

De tre siste satsene i orkestersuiten er typiske danser fra barokktiden. Tredje sats består av to gavotter, deretter følger en bourrée og til slutt en gigue. Man kan virkelig føle dansestegene i musikken. Tenk deg at første trinn er i luften, før du, med tyngde, plasserer det andre trinnet i gulvet. Dette er lystig musikk!

Satser

  1. Overture
  2. Bourrée I & II
  3. Gavotte
  4. Minuet
  5. Rejouissance