Høydepunkter vårsesongen 2022

Nå er det igjen mulig å kjøpe billetter til alle våre konserter våren 2022. Her finner du noen av høydepunktene!

Klaus Mäkelä © Marco Borggreve

Klaus Mäkelä dirigerer et program med enormt musikalsk og emosjonelt spenn 17. februar, fra Jimmy López’ peruanskinspirerte orkestermusikk til Béla Bartóks hardtslående storybyjungel. Julian Rachlin er solist i Dmitrij Sjostakovitsj’ Fiolinkonsert nr. 1.

Béla Bartók (1881–1945) skrev musikken til pantomimeballetten Den mirakuløse mandarin like etter Første verdenskrig. Komponisten bodde med familien øst for Budapest i kummerlige kår, der de til tider manglet både mat, vann og elektrisitet. Den mirakuløse mandarin er en brutal fremstilling av storbylivet. Den begynner med en musikalsk beskrivelse av «betongjungelen» og inneholder både ran, vold og prostitusjon. Premieren i Köln i 1926 ble en skandale – stykket ble forbudt der og lite fremført i Bartóks levetid.

Les mer og kjøp billetter: Forbudt musikk og undertrykte følelser

Amadeus © The Saul Zaentz Company / Warner Bros.

Amadeus Live

Den legendariske musikkfilmen Amadeus plasserte Mozarts musikk midt i populærkulturen nesten 200 år etter hans død. Her kan du se filmen på lerretet mens Oslo-Filharmonien og Oslo Filharmoniske Kor fremfører musikken live på scenen, dirigert av Jessica Cottis.

Det svirret mange rykter etter Wolfgang Amadeus Mozarts (1756–1791) tidlige død. Den russiske dikteren Aleksandr Pusjkin skrev noen tiår senere skuespillet Mozart og Salieri basert på et av ryktene: at komponisten Antonio Salieri (1750–1825) hadde forgiftet Mozart, drevet av intens sjalusi overfor Mozarts utrolige begavelse. Denne teorien er også utganspunktet for Milos Formans suksessfilm, som hadde premiere i 1984 og vant hele åtte Oscar.

Les mer og kjøp billetter: Amadeus Live

Veronika Eberle © Felix Broede

– Musikk er liv, og som livet uutslukkelig

Ludwig van Beethovens (1770–1827) Fiolinkonsert ble spilt for første gang i Wien i 1806. I en tid rystet av Napoleonskrigene begynner musikken med fem forsiktige paukeslag, som et fjernt ekko av krigens larm. Veronika Eberle er fiolinsolist på disse konsertene.

Carl Nielsens (1865–1931) Symfoni nr. 4 med tilnavnet «Det uutslukkelige» ble skrevet i årene 1914–16, mens en ny storkrig raste i Europa. Symfonien er preget av konflikt fra første stund, og paukene som setter stemningen i innledningen. Nielsen skrev i sin kommentar til symfonien: «Musikk er liv, og som livet uutslukkelig.»

Les mer og kjøp billetter:

Beethovens Fiolinkonsert (onsdag)

Livskraftens triumf (torsdag)

Livskraftens triumf (fredag)

Jukka Pekka Saraste © jukkapekkasaraste com

Mahlers veiskille

Gustav Mahlers (1860−1911) symfonier utgjør en skattkiste det knapt finnes maken til i musikkhistorien. Han ville samle hele verden i symfonien, og verdenen han levde i stod ved et avgjørende veiskille både politisk og kunsterisk.

Mahler komponerte Symfoni nr. 6 i en av sine lykkeligste perioder i livet, i 1903 og 1904. Likevel er musikken noe av det mørkeste han skrev, og er blitt tolket som en slags forutanelse om de dystre tidene som ventet både Mahler og Europa.

Jukka-Pekka Saraste var sjefdirigent for Oslo-Filharmonien fra 2006 til 2013, og ble i 2013 utnevnt til æresdirigent.

Les mer og kjøp billetter:

Mahlers veiskille (torsdag)

Mahlers veiskille (fredag)

Vasily Petrenko © CF Wesenberg

Farlige farvann og mørk lidenskap

Oslo-Filharmoniens tidligere sjefdirigent Vasily Petrenko er tilbake for å dirigere konserter med britisk og amerikansk musikk, av Ethel Smyth, George Gershwin og William Walton, 16. og 17. mars.

William Waltons (1902–1983) Symfoni nr. 1 en malstrøm av følelser. Symfonien er blitt kalt «et vulkanutbrudd av mørk, sanselig lidenskap» og bærer preg av komponistens turbulente kjærlighetsliv under arbeidet. Intens kjærlighetssorg og påfølgende skrivesperre førte til at symfonien måtte urfremføres uten sistesats i 1934. Året etter var den komplett – med en jublende ny sats skrevet av en nyforelsket komponist.

Les mer og kjøp billetter:

Kort & klassisk: Farlige farvann

Farlige farvann og mørk lidenskap

Klaus Mäkelä © Marco Borggreve

Påskekonsert: Bachs Messe i h-moll

Klaus Mäkelä dirigerer Oslo-Filharmonien og Oslo Filharmoniske Kor med solister i J.S. Bachs musikalske avskjedbrev, Messe i h-moll.

Johann Sebastian Bach (1685–1750) skrev den første delen av det som skulle bli Messe i h-moll i 1733 og fullførte messen i 1749, bare ett år før sin død. I Messe i h-moll briljerer han med alle sine tilgjengelige ressurser, enten han skriver for sangsolist, soloinstrument, mindre ensemble, kor eller orkester. Messen blir regnet som en syntese av hele hans komponistliv og som et av hans – og musikkhistoriens – største mesterverk.

Les mer og kjøp billetter:

Påskekonsert: Bachs Messe i h-moll (torsdag)

Påskekonsert: Bachs Messe i h-moll (fredag)

21. april er Eric Lu solist i Brahms' Pianokonsert nr. 1.

Eric Lu © Ben Ealovega

Brahms og Dvořák

De to komponistene Johannes Brahms og Antonín Dvořák var venner og beundret hverandres musikk. Eivind Aadland dirigerer to av deres mest populære verk, med Eric Lu som solist i Brahms’ Pianokonsert nr. 1.

Johannes Brahms’ (1833–1897) Pianokonsert nr. 1 utvidet rammene for hva en slik konsert kunne være. Istedenfor å demonstrere hvor glitrende musiker solisten var, som publikum var vant til, kunne Brahms’ by på et dypt og mangfoldig følelseinnhold.

Antonín Dvořák (1841–1904) skrev sin Symfoni nr. 8 på sitt tsjekkiske sommersted sommeren 1889. Det var fire år siden sist han skrev en symfoni, og nå «rant melodiene ut av ham». Resultatet ble Dvořáks kanskje lyseste og mest idylliske symfoni.

Les mer og kjøp billetter:

Kort & klassisk: Dvořák

Familiedrama og ferieidyll