− Kom som du er!

Å gå i Filharmonien for første gang kan være litt skummelt for mange. – Det er ikke så uptight som det kan se ut som, det er egentlig veldig laidback, forsikrer trompetist Axel Sjöstedt.

Test

Foto: Bård Gundersen.

Du kan ikke se det på Axel når han kommer gående ned gata, at han flere kvelder i uken sitter på scenen i kjole og hvitt og spiller de vidunderligste klassiske toner i Oslo-Filharmonien. Den 35 år gamle trompetisten elsker jobben sin og skulle ønske flere på hans alder fikk øynene opp for opplevelsen det er å gå på klassisk konsert.

Du kan gå i pausen om du vil

− Du trenger ikke kunne masse om klassisk. De fleste av oss har allerede hørt mye klassisk i filmer eller i spillelister på Spotify. Bare gå på konsert og se om du liker det. Og ikke tenk på hva du har på deg, ingen bryr seg om det, forsikrer han.

Han trekker frem komponistene Brahms og Beethoven som fine komponister å starte med.

− Å høre en konsert med en av disse på programmet tror jeg vil være en positiv opplevelse for de fleste. Og om du vil kan du gå i pausen, du vil uansett ha fått et skikkelig påfyll, smiler han.

Hvis du er usikker på hvilken konsert du skal velge deg ut, sjekk ut alle Axels anbefalinger nederst i saken.

Det måtte bli trompet

Selv har Axel alltid elsket musikk, men at det skulle bli trompet eller klassisk var ikke en selvfølge.

− Vi hadde en gammel trompet hjemme som jeg syns det var morsomt å spille på. En jul fikk jeg det jeg trodde var en reiseveske av pappa, men det viste seg at det var en trompet i den! Deretter begynte jeg å ta timer, og etter det var det aldri noe annet instrument jeg ville spille, forteller Axel.

Han fortsatte å ta timer, og rett før videregående bestemte han seg for å søke på et musikgymnasium i Stockholm. Der søkte han seg egentlig inn på jazz, men han kom inn på klassisk. Han fortsatte å spille jazz ved siden av, men da læreren hans sa det var på tide å velge en retning, var det ikke vanskelige å velge klassisk. Etter å ha jobbet som frilanser i Stockholm, blant annet i Kungliga Operan, vant han jobben som trompetist i Oslo-Filharmonien.

Føler seg heldig

− Jeg kommer aldri til å slutte å tenke på hvor heldig jeg er som får spille i et orkester i verdensklasse. Jeg ser hvordan andre kjemper for å få jobb her og hvor heldig jeg er som har lykkes. Vi får spille all den største musikken og ofte med de beste dirigentene.

Men med en slik jobb kommer også høye forventninger og et uuttalt press om å alltid levere, alltid være i toppform.

− Så fort man spiller en tone på trompet høres man. Du kan ikke gjemme deg som trompetist. Selv om man ikke vil være en kaxig person kan det være at musikken krever nettopp det, at man tar plass. Men vi i trompetseksjonen er ganske laidback, ingen har spisse albuer. Vi jobber som et team, forsikrer han.

Axels anbefalinger til deg

Et team som nå er mer enn klare for å sette i gang med sesongen 21/22 og som gjerne vil se flere unge publikummere i salen.

− Mange syns kanskje klassisk musikk virker som en gammel og kjedelig kunstform. Det virker kanskje for fremmed for unge mennesker. Det er synd. Gi det en sjans, bare det å oppleve hvor heftig det er å høre et fullt orkester live er verdt det, oppfordrer han.

Og hvis du ikke vet helt hvor du skal starte, her er Axels egne anbefalinger fra sesongens program: