Klaus Mäkelä
Gautier Capuçon
Benjamin Britten
Béla Bartók

Bartóks mest populære orkesterverk

Oslo Konserthus Konserten har blitt spilt

Sjefdirigent Klaus

Foto Kaupo Kikkas

Bartóks mest populære orkesterverk

Klaus Mäkelä dirigerer musikk av to av 1900-tallets komponistgiganter: Divertimento for kammerorkester og Konsert for orkester av Béla Bartók og Benjamin Brittens Cellosymfoni med Gautier Capuçon som solist.

I 1939 var Béla Bartók (1881–1945) i en presset situasjon som opposisjonell i hjemlandet Ungarn. Et oppdrag fra dirigenten og forretningsmannen Paul Sacher bød på en avveksling: Sacher bestilte et Divertimento for kammerorkester – et format som hadde sin storhetstid på 1700-tallet og hadde som formål å underholde og more tilhørerne.

Sacher stilte en idyllisk hytte i Sveits til rådighet for komponisten, inkludert piano og kokk. I løpet av to uker skrev Bartók et forrykende verk som kombinerer sommerlig energi med effekter fra 1700-tallets concerto grosso-form, med kontraster mellom mindre grupper og hele orkesteret. Tidvis brytes imidlertid idyllen opp av mørkere toner.

Høsten 1940 emigrerte Béla Bartók fra Ungarn til USA sammen med kona Ditta, og de bosatte seg i New York. Han fant seg ikke særlig godt til rette, og de neste årene ble preget av alvorlige helseproblemer. Bartók hadde mange kjente i byen og var en ettertraktet foreleser, men som komponist var han relativt ukjent.

Under et sykehusopphold fikk han besøk av dirigenten Serge Koussevitzky, som bestilte et orkesterverk til Boston Symfoniorkester. Oppdraget ga ham nye krefter, og urfremførelsen i 1944 ble en enorm suksess. Konsert for orkester ble Bartóks mest populære orkesterverk, sterkt inspirert av folkemusikk og med solistoppgaver for mange av orkestermusikerne.

Benjamin Brittens nye vennskap

På 1950-tallet, etter Stalins død, myknet forholdet mellom Sovjetunionen og Vesten opp, og Benjamin Brittens (1913–1976) musikk ble for første gang spilt i Sovjetunionen. I 1960 kom cellisten Mstislav Rostropovitsj til London sammen med Dmitrij Sjostakovitsj for å spille sistnevntes Cellokonsert nr. 1. Britten møtte dem bak scenen, og de fant umiddelbart tonen.

Tre år senere besøkte Britten cellisten i Moskva, og han skrev til sammen syv verk for Rostropovitsj. Det mest ambisiøse er Cellosymfoni, som ble urfremført i Moskva i 1964 med Britten som dirigent og Rostropovitsj som solist. Musikken veksler mellom kraftfulle, melankolske og meditative stemninger.

Medvirkende

Bak notene

Ved Louisa Tuck i Glasshuset (i Oslo Konserthus) kl. 18:30.

På «Bak notene» får du vite litt om musikken som spilles, før konserten.

Billetter

Priser

Prisgrupper Pris
Voksen 185 - 610 kr
Honnør 195 - 490 kr
Student 185 - 305 kr
Barn 150 kr

Abonnement

Klaus Mäkelä
Gautier Capuçon
Benjamin Britten
Béla Bartók

Oslo Konserthus Konserten har blitt spilt