Klaus Mäkelä Igor Stravinskij
Maurice Ravel

Bli med inn i det ukjente med sjefdirigent Klaus Mäkelä og solist Daniel Lozakovich

Oslo Konserthus Konserten har blitt spilt

Klaus Mäkelä © Marco Borggreve

Bli med inn i det ukjente med sjefdirigent Klaus Mäkelä og solist Daniel Lozakovich

Den svenske fiolinisten Daniel Lozakovich er solist i Ernest Chaussons Poème og Maurice Ravels Tzigane. Sjefdirigent Klaus Mäkelä dirigerer Ravels Wien-hyllest La Valse, Igor Stravinskijs Tsjajkovskij-hyllest Feens kyss og Anna Thorvaldsdottirs Metacosmos, som beskriver et fall innover i et sort hull.

Merk at programmet er ulikt det som spilles på konserten dagen etter.

Igor Stravinskij skrev ballettmusikken til Feens kyss i 1928, og forestillingen hadde premiere i Paris samme år. Handlingen er basert på H.C. Andersens eventyr Isjomfruen, og musikken er en hyllest til Pjotr Tsjajkovskij i anledning 35-årsmarkeringen av hans død. Stravinskij valgte ut et knippe melodier som ikke var blitt orkestrert før, fra Tsjajkovskijs sanger og pianostykker. Ballettforestillingen lever videre i orkesterversjonen Divertimento fra 1934.

Den franske komponisten Ernest Chausson (1855–1899) var en nær venn av belgiske Eugène Ysaÿe, sin tids store fiolinvirtuos. På 1890-tallet oppfordret Ysaÿe Chausson til å skrive en fiolinkonsert for ham, men Chausson syntes det var en altfor overveldende oppgave. I stedet skrev han Poème – et kortere verk for fiolin og orkester. Stykket ble Chaussons første store suksess i hjembyen Paris da Ysaÿe spilte det der i 1897.

Maurice Ravel (1875–1937) planla så tidlig som i 1906 å skrive en storslått hyllest til valsen, og verket fikk arbeidstittelen "Wien". Ravel realiserte ideen først etter verdenskrigen i 1919 og 1920, og La Valse har utvilsomt mørke undertoner. Mange oppfattet musikken ikke bare som en hyllest, men også som en beskrivelse av sammenbruddet for valsens storhetstid og for samfunnet rundt. Ravel avviste at musikken hadde dypere symbolsk betydning.

Hør Oslo-filharmonien fremføre Maurice Ravels La Valse

I 1922 møtte Maurice Ravel den ungarske fiolinisten Jelly d’Arányi, grandniese til fiolinlegenden Joseph Joachim, under en turné i London. Hun underholdt komponisten med folketoner fra hjemlandet til langt på natt, og Ravel ble så begeistret at han skrev en virtuos fiolinrapsodi for henne. Den fikk tittelen Tzigane, og hun urfremførte den i London i 1924. Originalversjonen var for fiolin og piano, og Ravel orkestrerte pianostemmen samme år.

Islandske Anna Thorvaldsdottirs (f. 1977) musikk har blitt fremført av Berlin- og New York-filharmonien og en rekke andre orkestre verden over. Hun har blitt omtalt som "en av samtidsmusikkens mest distinkte stemmer", med en "tilsynelatende uendelig strukturell forestillingsevne". Orkesterverket Metacosmos fra 2018 tar utgangspunkt i spekulasjoner om hvordan det er å falle innover et sort hull, inn i det totalt ukjente.

Medvirkende

Bak notene

Med Erling Guldbrandsen i Glasshuset (i Oslo Konserthus) kl. 18.30.

På «Bak notene» får du vite litt om musikken som spilles, før konserten.

Billetter

Priser

Prisgrupper Pris
Voksen 170 - 560 kr
Honnør 170 - 450 kr
Student 170 - 280 kr
Barn 150 kr

Abonnement

Klaus Mäkelä Igor Stravinskij
Maurice Ravel

Oslo Konserthus Konserten har blitt spilt