Klaus Mäkelä
Peter Maxwell Davies
Hector Berlioz
Musikk på randen
![Dirigent Klaus Mäkelä](https://ofo.imgix.net/23.02.23_Klaus-Makela-c-Marco-Borggreve.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.6537&fp-y=0.3587&h=395&q=90&w=750&s=9d5fe6b4d19c45f391b38c21bc0c30a7 750w, https://ofo.imgix.net/23.02.23_Klaus-Makela-c-Marco-Borggreve.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.6537&fp-y=0.3587&h=526&q=90&w=1000&s=72f5c75685e9a75bbd5c3f71cf744ee4 1000w, https://ofo.imgix.net/23.02.23_Klaus-Makela-c-Marco-Borggreve.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.6537&fp-y=0.3587&h=658&q=90&w=1250&s=8dd692e0bbc2347afd7afbab6ef0e653 1250w, https://ofo.imgix.net/23.02.23_Klaus-Makela-c-Marco-Borggreve.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.6537&fp-y=0.3587&h=789&q=90&w=1500&s=bd99619f70ed1c1544dfd81fd1014cb8 1500w, https://ofo.imgix.net/23.02.23_Klaus-Makela-c-Marco-Borggreve.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.6537&fp-y=0.3587&h=921&q=90&w=1750&s=94b4c830b68d29da13a856cfabd0a6b7 1750w, https://ofo.imgix.net/23.02.23_Klaus-Makela-c-Marco-Borggreve.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.6537&fp-y=0.3587&h=1052&q=90&w=2000&s=4a2fe5afd7896b79435b25e07041e2fa 2000w, https://ofo.imgix.net/23.02.23_Klaus-Makela-c-Marco-Borggreve.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.6537&fp-y=0.3587&h=1184&q=90&w=2250&s=81ef83da406299bd5a71f0625c18d98b 2250w, https://ofo.imgix.net/23.02.23_Klaus-Makela-c-Marco-Borggreve.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.6537&fp-y=0.3587&h=1263&q=90&w=2400&s=835607d6dcd028e506eb9d29b88de3fc 2400w)
Klaus Mäkelä © Marco Borggreve
Musikk på randen
Klaus Mäkelä dirigerer musikk om menneskesinnets mørke avkroker: Peter Maxwell Davies’ Eight Songs for a Mad King handler om kong Georg IIIs psykiske lidelser, og Hector Berlioz’ Symphonie Fantastique beskriver en fortvilet ung kunstner i opiumsrus.
Den engelske komponisten Peter Maxwell Davies (1934–2016) hadde en kontrastfylt karriere. Fra 2004 var han i ti år det engelske kongehusets “huskomponist” med tittelen Master of the Queen’s Music. Da han ble kjent på 1960-tallet, var det imidlertid med svært eksperimentell musikk som sjokkerte publikum. Eight Songs for a Mad King fra 1969 bygger på den historiske Kong Georg IIIs mentale sykdom. I de åtte monologene for barytonsolist bruker Maxwell Davies ekstreme musikalske virkemidler for å uttrykke kongens galskap.
Hector Berlioz’ (1803–1869) Symphonie Fantastique fra 1830 er en av de store milepælene i orkestermusikkens historie. Symfonien beskriver en ung kunstners kjærlighetssorg, bygd på komponistens egen desperate forelskelse i skuespilleren Harriet Smithson. Den unge kunstneren tar opium i sin fortvilelse – noe Berlioz også hadde egne erfaringer med. I fjerde sats slår effektene inn: I en hallusinasjon blir han vitne til sin egen henrettelse, før han i siste sats blir dratt med på en vulgær og grotesk heksesabbat.
Hør musikken | |
Hva spilles
Varighet
Medvirkende
-
Klaus Mäkelä
Dirigent -
Thomas Florio
Baryton
Bak notene
Ved Nora Taksdal i Glasshuset (i Oslo Konserthus) kl. 18.30.
På «Bak notene» får du vite litt om musikken som spilles, før konserten.
Billetter
Priser
Prisgrupper | Pris |
---|---|
Voksen | 170 - 560 kr |
Honnør | 170 - 450 kr |
Student | 170 - 280 kr |
Barn | 150 kr |
Abonnement
Klaus Mäkelä
Peter Maxwell Davies
Hector Berlioz