Johannes Brahms/Arnold Schönberg: Klaverkvartett i g-mollLytt

Bach, Brahms, Brecht og Weill

  1. Ricercare fra Det musikalske offer
  2. De syv dødssyndene
  3. Klaverkvartett i g-moll
  1. Joshua Weilerstein dirigent
  2. Tora Augestad mezzosopran
  3. Thorbjørn Gulbrandsøy tenor
  4. Magnus Staveland tenor
  5. Halvor F. Melien baryton
  6. Olle Holmgren bass

Johann Sebastian Bach (1685−1750) skrev Det musikalske offer etter et møte med kong Fredrik den store av Preussen i 1747. Kongen utfordret Bach først til å improvisere en trestemt fuge over et gitt tema, og da han greide det, en seksstemt. Den siste oppgaven måtte Bach ta med hjem. Resultatet ble et av hans siste mesterverk, Ricercare. Mange har arrangert stykket, og mest kjent er Anton Weberns (1883­−1945) orkestrering fra 1935.

Kurt Weill (1900­-1950) skrev sin «sungne ballett» De syv dødssyndene i 1933 til en libretto av Bertolt Brecht, og stykket fikk sin premiere i Paris. Både Weill og Brecht hadde forlatt Tyskland etter at nazistene hadde kommet til makten, og dette ble deres siste samarbeid. Handlingen følger en ung kvinnes ferd gjennom Amerika på jakt etter rikdom, og i hennes forfall gjennom ulike byer og ulike synder ligger en sterk kritikk mot kapitalismens mørke sider.

I 1937 orkestrerte Arnold Schönberg Johannes Brahms’ Klaverkvartett i g-moll for orkester. Han oppga enkle grunner til at han ville orkestrere kvartetten: han likte den, den hørtes sjelden og ble da gjerne spilt dårlig – pianistene overdøvet de andre. Schönberg ville kunne høre alle stemmene, og nå fikk han det som han ville! Musikken er like fullt i Brahms' ånd.

(Foto: Tora Augestad © Thomas Olsen)

Billetter

  • Voksen: 100 - 470 kr
  • Honnør: 100 - 375 kr
  • Student: 100 - 235 kr
  • Barn: 100 kr
Kjøp billett

Konserten inngår i flg. abonnement:

Bak notene

Kl. 18.30 i Glasshuset v/Bjørn Morten Christoffersen