Engelske Thomas Beecham (1879−1961) var en av sin tids mest berømte dirigenter. Han var i tillegg en fargerik personlighet som det svirret talløse anekdoter om. Og han var ikke ukjent med konflikter – en rekke av hans kolleger i dirigentstanden hadde et horn i siden til ham – eller omvendt.
Den siste konserten i Oslo-Filharmoniens konsertsesong 1954/55 ble ledet av Beecham. Han dirigerte musikk av G.F. Händel (i sine egne arrangementer), W.A. Mozart, Jean Sibelius, Hector Berlioz og landsmannen Frederick Delius, sistnevnte en komponist Beecham hadde vært med på å gjøre kjent.
Beechams besøk 19. juni var en av sommerens store begivenheter i Oslo, og etter konserten ble det langvarig applaus. Han var kjent for sine improviserte, små taler, og plutselig gjorde han tegn til publikum om å stanse applausen litt. Slik ble talen hans gjengitt i ettertid:
«Jeg var her i Oslo for 40 år siden og dirigerte, da snakket man om at neste gang jeg kom skulle Oslo ha sitt konserthus. Jeg kom igjen for 30 år siden, og igjen talte man om konserthuset. Jeg var her også for 20 år siden, og og fremdeles talte man om at konserthuset skulle komme.
Nå er jeg her igjen, men ikke noe konserthus!! Oslo skulle skamme seg … [han slo ut med armene] Nå kommer jeg ikke tilbake før konserthuset er på plass!»
Etterpå la han til, til orkesterets intendant Eigil Beck: «Jeg skulle heller ha truet med å bli i Oslo til konserthuset var ferdig.»
Beecham var nylig fylt 76 år, og fikk aldri oppleve noe nytt konserthus i Oslo. Men han fortsatte som aktiv dirigent i fem sesonger til, til sin siste konsert i Portsmouth i mai 1960. På programmet sto blant annet et av stykkene han dirigerte i Oslo, Sommernatt på elven av Frederick Delius.
![Dirigenten Thomas Beecham i aksjon i 1948.](https://ofo.imgix.net/Jubileumsside/Sir-Thomas-Beecham-US-1948.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=969&q=90&w=750&s=04ee5b82c73a587392bf27b841a97949 750w, https://ofo.imgix.net/Jubileumsside/Sir-Thomas-Beecham-US-1948.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1293&q=90&w=1000&s=538db530d57acf5c232acbd0b7e48279 1000w, https://ofo.imgix.net/Jubileumsside/Sir-Thomas-Beecham-US-1948.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1616&q=90&w=1250&s=02fb4676f34e52b9c50963fa2349e257 1250w, https://ofo.imgix.net/Jubileumsside/Sir-Thomas-Beecham-US-1948.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1939&q=90&w=1500&s=1b679d55d72fe4750865ffe9492a7c66 1500w, https://ofo.imgix.net/Jubileumsside/Sir-Thomas-Beecham-US-1948.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2262&q=90&w=1750&s=1bb368620cad4f68bb3b0d9a6001ff37 1750w, https://ofo.imgix.net/Jubileumsside/Sir-Thomas-Beecham-US-1948.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2585&q=90&w=2000&s=4281d03df86ef3ef0c60b7d0d1cc05de 2000w, https://ofo.imgix.net/Jubileumsside/Sir-Thomas-Beecham-US-1948.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2908&q=90&w=2250&s=1ea12273e59255ce141bc105bf63d591 2250w, https://ofo.imgix.net/Jubileumsside/Sir-Thomas-Beecham-US-1948.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=3102&q=90&w=2400&s=2f0d3a48051af0c68b26cdd24dc742f1 2400w)
Når musikkhistoriens viktigste dirigenter telles opp, er Wilhelm Furtwänglers navn så å si alltid med i regnskapet. I 1922 tok han, 36 år gammel, over som sjefdirigent for Berlin-filharmonien, en stilling han hadde i to perioder på til sammen 25 år.
Som alle viktige kulturpersonligheter i sin tid måtte Furtwängler forholde seg til fremveksten av nazismen og til dens ledere. Siden han ikke forlot Tyskland før mot slutten av krigen og dirigerte konserter i nazistisk regi, fikk han mye kritikk og forbud mot å opptre etter krigens slutt.
Heldigvis for dirigenten ble han langt på vei renvasket i prosessen som fulgte. Furtwängler hadde vært i konflikt med nazistene siden de kom til makten, og hjulpet mange jøder både før og under verdenskrigen. De mest fremtredende av disse forsvarte ham mot anklagene.
Som sin forgjenger Arthur Nikisch i Berlin-filharmonien besøkte også Wilhelm Furtwängler Oslo for å dirigere Filharmonien. Og timingen var svært spesiell: 1. april 1940 gjorde tyske tropper seg klar for invasjonen av Norge, men i Universitetets Aula satt en fullsatt sal fullstendig frivillig og hørte dirigenten lede et konsertprogram med kun tyskspråklige komponister.
Konserten, som også ble overført på radio, begynte med Joseph Haydns Symfoni nr. 88, fortsatte med Richard Strauss’ Tod und Verklärung og deretter med Beethovens Symfoni nr. 7. Etter begeistrede runder med applaus ble det et ekstranummer: Richard Wagners Tannhäuser-ouverture.
"Furtwängler ble hyldet på det varmeste i går, med den oppriktigste hjertelighet. Han vil kunne vitne om at her til lands tar en i slike stunder utelukkende kunstneriske hensyn." Slik skildret komponist og anmelder Pauline Hall konserten.
Orkesteret rakk én konsert til før krigsutbruddet, 8. april. Der var programmet riktig så internasjonalt, med musikk av tyske J.S. Bach, østerrikske W.A. Mozart, ungarske Zoltán Kodály, svenske Ture Rangström og Hugo Alfvén, og franske Maurice Ravel.
På de to første konsertene etter krigsutbruddet, 28. april og 3. mai, ble det ironisk nok bare spilt norsk musikk.
![Dirigent Wilhelm Fürtwängler](https://ofo.imgix.net/Wilhelm_Furtwaengler_18861954__1920__Trude_Fleischmann_18951990_8081333.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1029&q=90&w=750&s=2c35fdba83e89cbf8b6d551d854abfbe 750w, https://ofo.imgix.net/Wilhelm_Furtwaengler_18861954__1920__Trude_Fleischmann_18951990_8081333.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1372&q=90&w=1000&s=e13cc983dd14fa7fd9f0346d204bd246 1000w, https://ofo.imgix.net/Wilhelm_Furtwaengler_18861954__1920__Trude_Fleischmann_18951990_8081333.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1714&q=90&w=1250&s=ed37126df2f8ef6201c4cfe18809ff57 1250w, https://ofo.imgix.net/Wilhelm_Furtwaengler_18861954__1920__Trude_Fleischmann_18951990_8081333.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2057&q=90&w=1500&s=4fad2fa437f2f7865c290d951c55da05 1500w, https://ofo.imgix.net/Wilhelm_Furtwaengler_18861954__1920__Trude_Fleischmann_18951990_8081333.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2400&q=90&w=1750&s=8d12279c0c3d691ad0eeba245097e143 1750w, https://ofo.imgix.net/Wilhelm_Furtwaengler_18861954__1920__Trude_Fleischmann_18951990_8081333.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2743&q=90&w=2000&s=5bab7c101e10756349ed8c940be18cef 2000w, https://ofo.imgix.net/Wilhelm_Furtwaengler_18861954__1920__Trude_Fleischmann_18951990_8081333.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=3086&q=90&w=2250&s=3f4a56cf5a037db510465051a4e13ae8 2250w, https://ofo.imgix.net/Wilhelm_Furtwaengler_18861954__1920__Trude_Fleischmann_18951990_8081333.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=3292&q=90&w=2400&s=92809e3151be7a0277acb9a09fcdd388 2400w)
Foto Trude Fleischmann