Amerikanske Andrew Norman (f. 1979) skrev Sustain til Los Angeles-filharmoniens 100-årsjubileum i 2018. Norman beskriver hvordan han tok utgangspunkt i sine egne forestillinger om hva orkestermusikk vil bety i fremtiden, nærmere bestemt hvordan det vil være å sitte i Walt Disney Concert Hall i Los Angeles 100 år frem i tid:
«Hva vil det bety å samles som et fellesskap og lytte til et orkester i 2118? Hvordan vil ørene og sinnene til de menneskene være forskjellige fra våre? Hvordan vil de ligne? Hvordan vil deres forestillinger om tid og rom og lyd og historie bli formet av verden rundt dem, og hvordan vil den verdenen utenfor konsertsalen se ut?»
Andrew Normans opprinnelige konsept for verket var å skape én ubrutt musikalsk tanke. Så utviklet det hele seg til en utforskning av tid og av tidsspenn langt større enn de korte og hverdagslige komponisten vanligvis forholder seg til. Til slutt kom han frem til at stykket dypest sett handler om Jorden og vårt forhold til den:
«Alt arbeidet jeg hadde gjort (…) var på mange måter mitt forsøk på å plassere oss, lytterne i Walt Disney Concert Hall, i forhold til ting i naturen som er ufattelig større og lengre enn vi er. Og hvis det finnes en følelse av tristhet eller tap som gjennomsyrer denne musikken, kommer det fra kunnskapen om at vi på dette kritiske øyeblikket i vår historie ikke gjør nok for å holde oppe (sustain, o.a.) planeten som holder oss oppe, at vi ikke forbereder hjemmet vårt for de som kommer til å bo her i de neste hundre, tusen eller millioner årene.»
Sustain består av ti sykluser med samme musikk, der syklusene blir raskere hver gang de gjentas. Hver syklus begynner med et karakteristisk signal spilt av to pianoer, så kommer det bølger av lyd fra strykerne. Etter hvert bryter blåserne inn og musikken blir stadig mer hektisk til den forsvinner og syklusen avsluttes. Den første syklusen varer omtrent 17 minutter, mens den siste bare varer noen sekunder.
«Da jeg hørte Andrew Normans fantastiske orkesterverk Sustain, tenkte jeg at dette er den perfekte fortsettelse og avslutning på Mozarts messe,» sier Oslo-Filharmoniens sjefdirigent om sammensetningen av kveldens program. Verket ble nominert til Grammy- og Pulitzerprisen, og er blitt omtalt som et mesterverk av Los Angeles Times og The New Yorker.
(Sitatene er hentet fra Andrew Normans verkomtale på Los Angeles Philharmonics nettsider.)