Alberto Ginastera Malambo

Skrevet av Fred-Olav Vatne

Alberto Ginastera (1916–1983) vokste opp i Buenos Aires med spansk far og italiensk mor. Han begynte å spille piano som syvåring, og da han var tolv, begynte han på en grundig musikkutdannelse i hjembyen. Samtidig lot han seg fascinere av Argentinas mangfoldige musikkultur. Som komponist kombinerte han på sine særegne måte sitt eget lands folkemusikk med den klassiske tradisjonen, slik Edvard Grieg og andre hadde gjort i Europa.

I 1938 skrev den amerikanske komponisten Aaron Copland balletten Billy the Kid basert på den berømte og beryktede cowboyen fra 1800-tallets Ville Vesten. Copland skrev på bestilling for ballettkompaniet The American Ballet, grunnlagt av den berømte koreografen George Balanchine og forfatteren Lincoln Kerstein. Da kompaniet var på turné i Argentina, møtte Copland Ginastera, og de to komponistene ble venner for livet.

Ikke lenge etter bestilte Lincoln Kerstein en ballett av Alberto Ginastera til The American Ballet som skulle få tittelen Estancia. Dansekompaniet ble dessverre lagt ned i 1942 og krigen satte en stopper for ballettforestillingen. Ginastera valgte i stedet å skrive en konsertsuite for orkester i fire deler. Den siste av disse satsene skulle bli et av komponistens mest berømte stykker – Malambo. Estancia fikk sin premiere som ballettforestilling i 1952.

Estancia hentet inspirasjon fra et populært episk dikt fra 1870-tallet – Gauchoen Martín Fierro av José Hernández. Gauchoen var eg slags motstykke til den amerikanske cowboyen – en myteomspunnet og beundret figur som levde på den vidstrakte pampasen. Estancia handler om en bygutt som forelsker seg i en jente fra en ranch. Han vinner hennes hjerte først når han overgår gauchoene i deres egen dans, en forrykende Malambo.

Etter andre verdenskrig brukte Alberto Ginastera i mindre grad folkemusikk i sine verker. Han bodde noen år i USA, men flyttet snart tilbake til hjemlandet, der han ofte kom i konflikt med myndighetene. Ginastera ble helt sentral i å bygge opp Argentinas klassiske musikkutdannelse, og han brakte flere av tidens mest nyskapende komponister til landet. Musikken hans ble etter hvert spilt verden over, og han tilbrakte sine siste leveår i Sveits.