Dirigent Klaus Mäkelä

Klaus Mäkelä © Marco Borggreve

Duften av musikk

  1. Iberia
  2. Pianokonsert: Ephemerae
  3. Petrusjka
  4. Den tresnutede hatt, Suite nr. 2
  1. Klaus Mäkelä dirigent
  2. Javier Perianes piano

Klaus Mäkelä dirigerer Jimmy López Bellidos nyskrevne pianokonsert Ephemerae, som utforsker duftene – “døgnfluene" blant sansene våre. Claude Debussy og Manuel de Falla lot seg inspirere av spansk kultur i henholdsvis Ibéria og Den tresnutede hatt, mens Igor Stravinskijs Petrusjka bygger på russisk dukketeater.

Lukter er blant de mest flyktige inntrykkene vi tar inn i hverdagen, men de kan sette varige spor, skriver peruanske Jimmy López Bellido (f. 1978) om pianokonserten Ephemerae, som utforsker duftenes verden. Den er skrevet for den spanske pianisten Javier Perianes og er et bestillingsverk for Oslo-Filharmonien, London Symfoniorkester, Sao Paolo Symfoniorkester og Philadelphia-orkesteret. Klaus Mäkelä dirigerte urfremførelsen i London i februar 2022.

Claude Debussy hadde knapt satt sin fot i Spania da han skrev Ibéria, sin musikalske hyllest av landet, i årene 1905-08. Ifølge spanske Manuel de Falla traff han blink likevel: “Ekkoene fra landsbyene [...] de andalusiske nettenes berusende magi, den feststemte gleden til folk som danser til de glade anstrengelsene fra gitarer og bandurriaer ... alt dette virvler i luften, nærmer seg og trekker seg tilbake, og fantasien vår holdes kontinuerlig på vakt og blendet av kraften til den intenst uttrykksfulle og rikt varierte musikken.”

Manuel de Falla ble født i Cadiz i Andalucia, helt sør i Spania. I voksen alder flyttet han til Madrid, og det var der han for alvor ble interessert i flamenco-tradisjonen fra hjemtraktene. Siden flyttet han til Paris, der han ble kjent med blant andre Igor Stravinskij, Claude Debussy og den russiske impresarioen Sergej Djagilev. Balletten Den tresnutede hatt, med sterke innslag av tradisjonell spansk musikk og dans, var et samarbeid med Djagilev og hadde premiere i London i 1919.

Igor Stravinskij var helt sentral i suksessen til Djagilevs russiske ballettkompani i Paris. Balletten Idfuglen var en kjempesuksess ved premieren i 1910, mens Vårofferet i 1913 både var en musikkhistorisk milepæl og en spektakulær skandale. Petrusjka fra 1911 hentet inspirasjon fra tradisjonelt russisk dukketeater, og kombinasjonen av Stravinskijs fenomenale musikk, kostymer, koreografi og scenografi gjorde forestillingen til en kunstnerisk triumf. På denne konserten spilles orkesterversjonen av Petrusjka fra 1947.

Billetter

  • Voksen: 170 - 560 kr
  • Honnør: 170 - 450 kr
  • Student: 170 - 280 kr
  • Barn: 150 kr
Kjøp billett

Konserten inngår i flg. abonnement:

Denne konserten spilles også: