Bernstein Dvořák Storgårds

Salmer og spirituals

Konserten har blitt spilt

John Storgårds under prøvene til ukas konsert med Oslo-Filharmonien. (Foto: Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien)

Salmer og spirituals

Salmer har inspirert mange komponister til virkningsfulle og vidt forskjellige uttrykk.

Åm lar en religiøs folketone fra lokalmiljøet blande seg sømløst med sitt eget tonespråk, og også Bernstein gikk til røttene da han brukte jødiske salmetekster på hebraisk i det heftige, dramatiske og krevende storverket Chichester Psalms. Og da Dvořák dro til ‘den nye verden’ møtte han spirituals som fløt inn i hans vidunderlige og populære Symfoni nr. 9. Oslo filharmoniske kor og orkester dirigeres denne gang av finske John Storgårds.

Da Antonín Dvořák (1841-1903) dro til USA i 1892 lot han seg umiddelbart inspirere av ulike amerikanske musikktradisjoner, deriblant ‘negro spirituals’, og flere av melodiene i Symfoni nr. 9 (1893) er preget av dette. Verket er komponert i New York i 1893 og bærer undertittelen ’Fra den nye verden’. Dvořák er kjent for sine mange lettgjenkjennelige og sangbare melodier, og få symfonier har så mange vakre melodilinjer som nettopp denne. Det melodiøse og klangfulle tonespråket har gjort verket umåtelig populært – så populært at Neil Armstrong i 1969 tok med seg en innspilling til en annen ’ny verden’, nemlig månen!

I samme by, mer enn et halvt århundre senere, skulle Leonard Bernstein (1918-1990) la seg inspirere av en helt annen musikkreligiøs tradisjon da han komponerte det spektakulære kor- og orkesterverket Chichester Psalms (1965). Bernstein gikk direkte til de bibelske salmene og brukte tekstene på hebraisk i sitt nye verk, som kjennetegnes av komplekse og heftige rytmer og ekstrem høy vanskelighetsgrad for kor og orkester, og for guttesopranen som synger solostemmen.

På andre siden av jordkloden, i Luster i Sogn og Fjordane, fant Magnar Åm (f. 1952) salmen ’Dagen viger og går bort’, med tekst av Dorothe Engelbretsdatter, blant folketonene Ole Mørk Sandvik hadde samlet og skrevet ned. Folketonen inspirerte ham til å skrive verket Studie over ein Salmetone frå Luster (1977) der originalen blander seg med hans egen, mildt dissonerende og innadvendt uttrykksfulle stil.

(Tekst: Thomas Erma Møller; På bildet: Catherine Bullock og John Storgårds; Foto: Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien)

Hva spilles

  • Magnar Åm Studie over ein salmetone frå Luster
  • Leonard Bernstein Chichester Psalms
  • Antonín Dvořák Symfoni nr. 9, "Fra den nye verden"

Varighet

Medvirkende

Bak notene

kl. 18.30 i Glasshuset

På «Bak notene» får du vite litt om musikken som spilles, før konserten.

Billetter

Priser

Prisgrupper Pris
Voksen 100 - 470 kr
Honnør 100 - 375 kr
Student 100 - 235 kr
Barn 100 kr

Bernstein Dvořák Storgårds

Konserten har blitt spilt