Kammerkonsert Mozart Hovland Bliss
Norsk og engelsk obokvintett
Norsk og engelsk obokvintett
Oboen er i sentrum for årets første kammerkonsert, med solide norske og engelske bidrag til repertoaret for obokvintett sammen med en av Mozarts mesterlige Haydn-kvartetter.
Joseph Haydn (1732−1809) har blitt kalt både symfoniens far og strykekvartettens far. I 1781 fikk han utgitt sitt opus 33 med seks strykekvartetter, og samlingen inspirerte hans yngre kollega og beundrer Wolfgang Amadeus Mozart (1756−1791) til å skrive et tilsvarende sett. Mozart jobbet med kvartettene fra 1782 til 1785, og i løpet av prosessen ble han og Haydn gode venner.
Mozart la ned svært mye arbeid i kvartettene, og dediserte samlingen til Haydn, som fikk høre alle de seks kvartettene vinteren 1785. Haydn var svært imponert og skal ha sagt til Mozarts far Leopold at sønnen var den største komponist han kjente til. De seks kvartettene ble sentrale klassikere på kvartettrepertoaret, og på denne konserten får du høre den andre i rekken, Kvartett nr. 15 i d-moll.
Egil Hovland (1924−2013) var en av Norges mest produktive og allsidige komponister og en viktig fornyer av kirkemusikken. Han begynte komponistkarrieren i neoklassisk stil, men på slutten av 1950-tallet begynte han å ta i bruk tolvtoneteknikk, som preget musikken hans i stor grad det neste tiåret.
Fra 1970-tallet beveget han seg i en mer nyromantisk retning, etter å ha kommet til at han ville gjøre musikken sin lettere tilgjengelig for publikum. Cantus VIII, op. 126 for obo og strykekvartett ble til i 1985 og bærer med sine iørefallende temaer preg av denne holdningen. Verket tilhører en serie med kammermusikk for ulike besetninger som begynner med Cantus I for fløyte og cembalo fra 1964 og strekker seg til Cantus IX for orgel og slagverk fra 1986.
Arthur Bliss (1891−1975) fikk musikkutdannelsen avbrutt av første verdenskrig, men etter krigen slo han gjennom som en ung og radikal stemme inspirert av Ravel og Stravinskij. I løpet av 1920-tallet vendte han imidlertid tilbake til sine romantiske røtter stilmessig, og allerede på 1930-tallet ble musikken hans regnet som gammeldags sammenlignet med yngre komponister som William Walton og Benjamin Britten. Fra 1953 til sin død var Bliss Master of the Queen's Music.
Den britiske oboisten Léon Goossens (1897−1988) var en legende på sitt instrument og inspirerte en rekke komponister til å skrive for obo, blant andre Elgar, Britten og Vaughan Williams. Arthur Bliss og Arnold Bax, Bliss' forgjenger som dronningens huskomponist, skrev begge obokvintetter for Goossens, og disse er blant de mest spilte i sin sjanger. Arthur Bliss' Kvintett for obo og strykekvartett ble til i 1927 og kan sies å være et slags overgangsverk som både bærer preg av inspirasjonen fra Stravinskij og av hans romantiske vending.
Konserten starter presis! Vær ute i god tid, og beregn ekstra tid til garderobe m.m. pga. sikkerhetskontroll på museet. Konsertbilletten gir adgang til utstillingen. Museet stenger kl. 16.00. Om du vil se utstillingen, må dette gjøres før konserten.
Hva spilles
- Mozart Kvintett i d-moll, KV 421
- Hovland Cantus VIII, op. 126
- Bliss Kvintett for obo og stykekvartett
Varighet
Medvirkende
-
David Friedemann Strunck
Obo -
Elise Båtnes
Fiolin -
Alison Rayner
Fiolin og bratsj -
Henninge Landaas
Bratsj -
Bjørn Solum
Cello
Billetter
Priser
Prisgrupper | Pris |
---|---|
Voksen | 200 kr |
Honnør | 150 kr |
Student | 100 kr |
Barn | 50 kr |
Kammerkonsert Mozart Hovland Bliss