Nobellum - undervisningsopplegg 5-7
Filmkonserten Nobellum er laget av David Chocron i samarbeid med Oslo-Filharmonien. Her fortelles historien om Alfred Nobel, fredsprisen og fredsprisvinnernes arbeid gjennom musikk, bilder og ord.
![](https://ofo.imgix.net/Nobellum_Nytt-format_uten-tekst.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=422&q=90&w=750&s=bf23491026cff375a3e5a242b8a7a04b 750w, https://ofo.imgix.net/Nobellum_Nytt-format_uten-tekst.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=563&q=90&w=1000&s=daf4f3a283f3e0319ebb6c4aa4ef20e4 1000w, https://ofo.imgix.net/Nobellum_Nytt-format_uten-tekst.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=703&q=90&w=1250&s=818ac2e2aab4be2be06d2a4277c13c5f 1250w, https://ofo.imgix.net/Nobellum_Nytt-format_uten-tekst.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=844&q=90&w=1500&s=697a6df0aa8d1726a085133e695ebbe3 1500w, https://ofo.imgix.net/Nobellum_Nytt-format_uten-tekst.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=984&q=90&w=1750&s=c850be5ef6c9f1aa8949a4f1796a57ce 1750w, https://ofo.imgix.net/Nobellum_Nytt-format_uten-tekst.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1125&q=90&w=2000&s=243a51495688bbf12d5e1d61c3ca1b87 2000w, https://ofo.imgix.net/Nobellum_Nytt-format_uten-tekst.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1148&q=90&w=2040&s=c83e2cdca9dcda0437400b630ef8a2ac 2040w)
Se filmkonserten først. Helst på en så stor skjerm som mulig og med gode høyttalere. Deretter gjør oppgaver. Nedenfor finner du musikkfaglige opplegg. Større tverrfaglige undervisningsopplegg finner du på Filharmoniens område på Elevkanalen. Lenker finner du til venstre. Her finner du også lenke til Nobellum spilleliste på Spotify. Oppgavene følger kronologien og tematikken i filmen.
![](https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=422&q=90&w=750&s=491a0e351f89adf45ac2c05e59e0ca48 750w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=563&q=90&w=1000&s=14f097fe24d9cde2155aeaca01989dc0 1000w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=704&q=90&w=1250&s=6d7461c9af092a531fd007c02ca39aeb 1250w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=845&q=90&w=1500&s=73bdea762cd6c1172c64b425b43ad44d 1500w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=985&q=90&w=1750&s=87c464ecb00e18435189134bb4975bda 1750w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1126&q=90&w=2000&s=86855845d7bac7745a2e50ad88a0d5d3 2000w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1267&q=90&w=2250&s=aa2a7a7b19edb88e695ccab62c054cfe 2250w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1351&q=90&w=2400&s=84298591d236bf8ed8078c01a53c57e1 2400w)
Beskriv Nobels tid med musikk
David Chocron har laget filmen Nobellum. Her bruker han verket Petrushka av komponisten Igor Stravinskij for å beskrive tiden da Alfred Nobel levde.
A. Hvorfor tror du han har valgt akkurat denne musikken?
B. Hva i musikken er det som gjør at den kan brukes for å beskrive tiden da Alfred Nobel levde?
C. Hvis du skulle valgt et stykke musikk eller låt laget i løpet av din livstid som skulle beskrive det samme, hvilken hadde du valgt?
D. Hvorfor har du valgt denne? Beskriv hvilke elementer stykket/låta har som gjør at den passer på samme måte som Stravinskijs gjør?
Lytt og finn
Musikk består av melodi, rytme og harmoni. Den har klang, en form, et tempo og en puls. Disse kalles ofte musikkens grunnelementer.
A. Bruk Petrushka av Stravinskij til å snakke om musikkens grunnelementer.
B. Petrushka veksler mellom deler der du hører mange strykeinstrumenter, og der blåsere og slagverk er mer framtredende. Hører du det? Det er et symfoniorkester som spiller musikken. Klarer du å plukke ut instrumenter som også finnes i et korps? Les om instrumentene i et symfoniorkester her.
Verket består altså av flere mindre deler som er satt sammen til en helhet. Det gjør nesten all musikk. Hver del varer ikke mer enn 10-15 sekunder, så går den videre inn i en ny del. Hver del har en egen stemning. Det er tydelige forskjeller mellom dem.
Lag et navn til de ulike delene du hører i musikken. Navnet skal passe til stemningen.
C. Hvilket instrument har hovedrollen i å skape stemningen som bestemmer navnene du har valgt? Hvilke andre musikalske virkemidler bidrar?
D. Velg et musikkstykke eller en låt du kjenner fra før. Gjør samme øvelse som over: Lytt deg frem til delene. Gi dem navn. Forklar hva som gjør at hver av disse er en del.
![](https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-2.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=422&q=90&w=750&s=dc5828e9c5fa0a43b3d7d831bf22225c 750w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-2.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=563&q=90&w=1000&s=58501f6f798d3f756d49c609e4f6d3d6 1000w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-2.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=704&q=90&w=1250&s=e7aa2d1cdf5de800628aa2aa70475f20 1250w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-2.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=845&q=90&w=1500&s=e897a1897cbbde40eec3b18d37463e07 1500w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-2.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=985&q=90&w=1750&s=4594a9af18161f015085f7cb0d598131 1750w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-2.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1126&q=90&w=2000&s=9e233122f0874b658f58cb6ed059d986 2000w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-2.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1267&q=90&w=2250&s=9bc6fc7b0bc4610681029969b54376b1 2250w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-2.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1351&q=90&w=2400&s=c1702823945ec66ab84aeb0cf0d0de74 2400w)
Lag musikk selv
A. Under ser og hører du et av hovedmotivene fra Sjostakovitsj 8. symfoni. Motivet hører du i den delen av filmen som handler om verdenskrigene. Det har en stemning av spenning og dramatikk. Hva har tempo å si for å skape stemningen? Motivet går også i moll. Hva er moll og hva har bruk å moll å si for hvordan du oppfatter musikken? Og hva med at samme figur gjentas flere ganger?
![](https://ofo.imgix.net/Tercer_moviment_Simfonia_8_Xostakovitx_-_Primers_compassos.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=84&q=90&w=750&s=7474aa8d8bd699ae601ee884022419a2 750w, https://ofo.imgix.net/Tercer_moviment_Simfonia_8_Xostakovitx_-_Primers_compassos.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=112&q=90&w=1000&s=60fea028a53ca550002d4d65927d4da1 1000w, https://ofo.imgix.net/Tercer_moviment_Simfonia_8_Xostakovitx_-_Primers_compassos.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=140&q=90&w=1250&s=65830ef4eeb84e8e077b417dbb8d0b24 1250w, https://ofo.imgix.net/Tercer_moviment_Simfonia_8_Xostakovitx_-_Primers_compassos.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=168&q=90&w=1500&s=0e0375ee55066976c914bcf96fc76c45 1500w, https://ofo.imgix.net/Tercer_moviment_Simfonia_8_Xostakovitx_-_Primers_compassos.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=195&q=90&w=1750&s=df4cdcb0b498ed613234aa8443ae6e8c 1750w, https://ofo.imgix.net/Tercer_moviment_Simfonia_8_Xostakovitx_-_Primers_compassos.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=223&q=90&w=2000&s=6229873066fc6100c4c71af77476410e 2000w, https://ofo.imgix.net/Tercer_moviment_Simfonia_8_Xostakovitx_-_Primers_compassos.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=251&q=90&w=2250&s=17ee7e641005c319bd492239b5834cd7 2250w, https://ofo.imgix.net/Tercer_moviment_Simfonia_8_Xostakovitx_-_Primers_compassos.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=268&q=90&w=2400&s=10524f363f929acdb880f16623fb84d0 2400w)
B. Lag et musikalsk motiv, med få toner, som skaper samme stemning. Bruk et instrument eller syng når du komponerer. Ta gjerne opp med mobilen for å huske det du har laget.
C. Hvis et orkester skulle spilt din komposisjon, hvilke instrumenter skulle spilt motivet du har laget?
D. Hvorfor tror du filmskaperen David Chocron har valgt akkurat dette stykket for å illustrere verdenskrigene?
E. Trompetspørsmål: Trompetisten spiller mange toner. Likevel bruker han bare to fingre. Hvordan er det mulig?
Trompetspørsmål Nobellum
Youtube Oslo Philharmonic
Lytt til musikalske virkemidler
Du hører utdrag fra verket Fratres av komponisten Arvo Part når filmen handler om bombene som ble sluppet over Japan. Fiolinen du hører spiller flageolette. Da berøres strengene veldig svakt. De presses ikke helt ned. Tonene blir veldig lyse. Nesten som plystretoner.
A. Hvilken effekt mener du denne lyse tonen har for bildene du ser av det ødelagte landskapet i Hiroshima? Og hvilken effekt har det på deg?
B. Elise Båtnes er konsertmester. Konsertmesteren er på en måte kapteinen i orkesteret akkurat som på et fotballag. Konsertmesteren leder instrumentgruppen sin og er et bindeledd mellom dirigent og orkester. Konsertmesteren er med og tar alle viktige avgjørelser og har derfor mye ansvar.
Hvor sitter Elise i forhold til hele orkesteret og dirigenten?
![](https://ofo.imgix.net/Elise-Batnes_21452_2022-10-24-091337_bzpp.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1125&q=90&w=750&s=b4c547bded698aa2945e7b6fd29a16f6 750w, https://ofo.imgix.net/Elise-Batnes_21452_2022-10-24-091337_bzpp.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1500&q=90&w=1000&s=ed46baca9ba3b990a003a661d4bc9b92 1000w, https://ofo.imgix.net/Elise-Batnes_21452_2022-10-24-091337_bzpp.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1875&q=90&w=1250&s=434c27ba1eac3b1e7f731f9acb3063be 1250w, https://ofo.imgix.net/Elise-Batnes_21452_2022-10-24-091337_bzpp.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2250&q=90&w=1500&s=7b68debd6b2eb550b4b7ed0da7075f64 1500w, https://ofo.imgix.net/Elise-Batnes_21452_2022-10-24-091337_bzpp.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2625&q=90&w=1750&s=50d8a78a91d7cc7e4f52b42940777e47 1750w, https://ofo.imgix.net/Elise-Batnes_21452_2022-10-24-091337_bzpp.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=3000&q=90&w=2000&s=784566a99662e9f735bcf4d87cbddc45 2000w, https://ofo.imgix.net/Elise-Batnes_21452_2022-10-24-091337_bzpp.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=3375&q=90&w=2250&s=a16173a57a341796ba14b4b7cc8d5146 2250w, https://ofo.imgix.net/Elise-Batnes_21452_2022-10-24-091337_bzpp.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=3600&q=90&w=2400&s=c5d683570bcb4c6be5330fb6840ee8d0 2400w)
![](https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=422&q=90&w=750&s=6845b8b11b3873baa705614ca3cf8b3f 750w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=563&q=90&w=1000&s=53f71faa4e62c75a94af6ed5760b8931 1000w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=704&q=90&w=1250&s=42027e9183b96259b631385060bf291b 1250w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=845&q=90&w=1500&s=f57f135d1a2bd5afb3d7edf292834fec 1500w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=985&q=90&w=1750&s=6433fd5f38324511cba0412b63109427 1750w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1126&q=90&w=2000&s=ab76dca2b075dff3c322fd1d3dcd8c8d 2000w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1267&q=90&w=2250&s=7a1cc23f55a116562f43f517daf505e3 2250w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1351&q=90&w=2400&s=1cf3aa6dbead2ab968d22950776e4f9b 2400w)
Musikk og kreativ skriving
A. Hør på Elie Wiesel i Nobellum en gang til. Musikken du hører er skrevet av den estiske komponisten Arvo Pärt. Stykket heter Fratres, som betyr brødre. Elise Båtnes spiller fiolin. Tonene hun spiller er veldig lyse, skarpe og nesten litt plystreaktige. Det er fordi hun spiller flageolet og dermed er det overtonene vi hører. Hun holder veldig svakt på strengen for å få til dette. Hvilken følelse vekker den skarpe lyden?
B. Fratres finnes i mange versjoner/innspillinger. Lytt til noen av de andre versjonene. Hvilken liker du best og hvorfor?
C. Les fra kapittel 3 i boka hans Natten. Legg spesielt merke til teksten som begynner på s. 38 "Aldri vil jeg glemme natten...." og som slutter øverst på s. 39. Hvilken musikk kan passe til stemningen i teksten. Prøv ut to helt ulike verk som bakgrunn for diktet. Hvordan påvirker det måten du leser det på?
D. Les Gunvor Hofmos dikt i denne artikkelen. Hvilken musikk kan passe til stemningen i teksten. Prøv ut to helt ulike verk som bakgrunn for diktet. Hvordan påvirker det måten du leser det på?
E. Gjennomfør økt i kreativ skriving i klasserommet. Deretter jobb med diktene "Toget" og "Til deg min venn".
F. Framfør diktene dere har skrevet for hverandre.
![](https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-5.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=422&q=90&w=750&s=0d8c2ce68b782ce847a655ec7abdf71a 750w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-5.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=563&q=90&w=1000&s=5870131609be193f4b7e29d0827daa77 1000w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-5.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=704&q=90&w=1250&s=9d05dac9b6bd2c08702d8da1e77a9eca 1250w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-5.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=845&q=90&w=1500&s=4f58c5dbdd46516b7d2cfc6930604964 1500w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-5.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=985&q=90&w=1750&s=b863fa8633ff14f399d78f332a033e77 1750w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-5.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1126&q=90&w=2000&s=02e9d9a8f547a116332d4c1565dc9943 2000w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-5.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1267&q=90&w=2250&s=2d05368d16f53252b3fb22c058b59369 2250w, https://ofo.imgix.net/Bilder_Nytt-format-5.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1351&q=90&w=2400&s=41e693ee3d7a4e8630c21be88280ef32 2400w)
Lytt til musikalske virkemidler
Musikken du hører i siste del av Nobellum, altså før rulleteksten, heter La Cathedrale Engloutie. Den er av komponisten Claude Debussy. Musikken er langt fra dyster, slik Sjostakovitsjs musikk som du hørte tidligere i filmen er. I kombinasjon med bildene på skjermen skal den få oss til å tenke på fred og hvilke muligheter vi har til å bidra til fred selv.
A. Har musikken denne effekten på deg? Hvorfor/hvorfor ikke?
B. Hvilke instrumenter har hovedrollen i å skape stemningen i det du hører? Les om instrumentene i et symfoniorkester her.
Ønsker du flere oppgaver?
Gå til Nobellum på Oslo-filharmoniens område hos Elevkanalen
Elevkanalen.no