2018 med Oslo-Filharmonien

Fra Skolenes sangdag i mai 2018. (Foto: Bård Gundersen)

Direktør Ingrid Røynesdal oppsummerer Oslo-Filharmoniens 2018.

I en tid der musikkindustrien er i stor omveltning, er det moro at vi fortsatt får såpass stor internasjonal oppmerksomhet rundt innspillingene våre: Russeren Alexandr Skrjabins musikk med sjefdirigent Vasily Petrenko har fått en fantastisk mottagelse. Sangeren Tora Augestads solodebut og komponist Ørjan Matres imponerende verk ”Konsert for orkester” resulterte i to portrettplater som allerede er kåret til to klassiske 2018-favoritter i Vårt Land. Og fiolinkonsertene av kinesiske Tan Dun med Eldbjørg Hemsing rakk å komme ut på rekordtid helt på tampen av året.

I 2018 ble det også kjent at sjefdirigent Vasily Petrenko overtar sjefdirigentrollen for Royal Philharmonic i London etter han har fullført en heidundrende jubileumssesong med oss i 2019/2020. Det har vært noen fantastiske konserter med ham og orkestret i 2018 og vi ser frem til en rekke produksjoner og utrolige turneer i 2019 − blant annet i Elbphilharmonie i oktober. Vasily kommer også tilbake som gjestedirigent allerede sesongen etter at han har sluttet som sjef hos oss.

I høst ble det kjent at finnen Klaus Mäkelä blir vår nye sjefdirigent fra høsten 2020. Vi har fulgt ham over flere år, for tross sin unge alder er han en dirigent det er voldsom interesse omkring. Valget av ham har skapt stor oppmerksomhet. Fredag, 4. januar gjorde han Beethovens ikoniske 9. symfoni med oss. Billettene til konserten ble raskt revet bort.

Ny billettsalgsrekord

Vi i Oslo-Filharmonien har også satset tyngre på musikkformidling i 2018, gjennom prosjektet ”Orkestersofaen” − et samarbeid med NRK Klassisk som vil fortsette i 2019. Gjester i sofaen i 2018 var Leif Ove Andsnes/Erling Sandmo, Herbert Blomstedt og John Adams.

I juni fikk vi selveste kongen på besøk på konserten ”Skolenes sangdag”. Konserten ble live-streamet til hele 90.000 barn og 400 skoler over hele landet.

Vi spilte også for over 12.000 mennesker på Slottsplassen i august, samtidig for 200.000 live på tv og vi nådde over 1 million mennesker i sosiale medier. Et fantastisk samarbeid med Slottet gjør at vi også i 2019 kan åpne jubileumssesongen vår på denne måten.

Også i 2018 har vi hatt billettsalgsrekord, og vi øker særlig salget i segmentet barn & unge. Vi hadde også fulle hus på kammerkonsertene på Munchmuseet og vi blir med på deres inspirerende flyttelass til Bjørvika i 2020.

I august 2018 besøkte vi den store Edinburgh-festivalen sammen med sopranen Lise Davidsen − Norges nye superstjerne.

Nye satsinger

Vi har dessuten gjort komponist-workshops, komponistportrett-konserter, vært på turné på Østlandet, spilt sammen med barneorkestre, fulgt opp vårt eget store talentprogram, Ung Filharmoni/Crescendo, arrangert familiedager, samt hatt en rekke høydepunkt sammen med store solister og dirigenter i abonnementseriene våre.

Og i 2018 begynte også filmskaperen Emil Trier en dokumentar om orkestret som dere kan se en smakebit på her: Se Oslo våkne Det blir mye stoff om orkestret fremover − jubileumsbok, filmer, og prosjekter knyttet til både arkiv, til samtid − og til fremtid.

I april 2018 satt jeg i juryen i en av verdens ledende dirigent-konkurranser i København, med dirigent Fabio Luisi som juryleder. Det ga et godt øyeblikksbilde inn i den unge dirigentscenen internasjonalt. Norge var ikke representert blant deltagerne. Det norske Dirigentløftet som i høst ble lansert av Sparebankstiftelsen/Talent Norge blir derfor veldig spennende å følge over tid. Aldri har vi som musikkmiljø stått tettere og sterkere sammen om en felles, langsiktig ambisjon på dette feltet.

Å få lov til å lede et så sterkt lag og en så unik kompetansebedrift som et orkester, er et privilegium. 2019 blir et helt spesielt år i Oslo-Filharmoniens historie. Høydepunktene står i kø − og 4. april slipper vi programmet for hele jubileumssesongen 2019/20. Å bli 100 år er jo ikke noe å kimse av.

Godt nytt musikkår! Vi sees på konsert!