Ett år med Elbphilharmonie
Det nye konserthuset har endret Hamburg fullstendig, skriver direktør Ingrid Røynesdal.
![](https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2017-2018/Elbphilharmonie.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=393&q=90&w=750&s=09746bc6337a8de50bd512e68fb6ea89 750w, https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2017-2018/Elbphilharmonie.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=524&q=90&w=1000&s=c08948766208559983353e5f6a51627c 1000w, https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2017-2018/Elbphilharmonie.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=655&q=90&w=1250&s=567fcbc69c2f5d044c0f48a210495cb3 1250w, https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2017-2018/Elbphilharmonie.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=786&q=90&w=1500&s=2b991eb13b796d25c39a66d8afc3284c 1500w, https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2017-2018/Elbphilharmonie.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=917&q=90&w=1750&s=995fef5b94ff18de8fc558ef9f369d8f 1750w, https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2017-2018/Elbphilharmonie.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1048&q=90&w=2000&s=da928ff652b4fed0979d3ad59a8fee08 2000w, https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2017-2018/Elbphilharmonie.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1179&q=90&w=2250&s=04f13e8fc25a844cf3a973a966cb102b 2250w, https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2017-2018/Elbphilharmonie.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1258&q=90&w=2400&s=7c4ac64d72eb24b22a7799492f023c30 2400w)
Elbphilharmonie i Hamburg. (Foto: Robert Katzki)
Politikerne anla ingen t-banestopp rett ved Hamburgs nyeste attraksjon: Konserthuset og kolossen Elbphilharmonie. Deres beregninger viste at ca 400 mennesker ville besøke dette området daglig − noe som ikke var mange nok til å fortjene en vesentlig økning i infrastruktur.
Ja, for det er vel ikke flere som er opptatt av et nytt bygg for klassisk musikk, er det?
I dag besøker mellom 10.000-20.000 mennesker attraksjonen daglig. Bygget har endret Hamburg fullstendig.
Hamburg har fått et nytt omdreiningspunkt, en turistmagnet og et moderne arkitektonisk monument. Mange gjør som meg og min kollega − de drar til Hamburg for å oppleve denne kraften som dette huset representerer. Alle vil spille her. Mer enn noe annet sted akkurat nå, er Hamburg blitt et tyngdepunkt for klassisk orkestermusikk − en eventyrlig, daglig attraksjon.
På ettårsdagen for åpningen får bygget kritikk i avisene for at de ikke håndterer billettsystemene godt nok. Pågangen er for stor. Hva enn de setter opp, fyller 2100 mennesker den store salen.
Nytt mekka for klassisk musikk
Elbphilharmonie har blitt et landemerke, en enorm turistattraksjon, et mekka for klassisk musikk og en fantastisk historie om hvordan omgivelser, store visjoner og politisk mot kan løfte en by. Jeg var på en konsert der for et par uker siden − for en opplevelse!
Jeg hørte det fantastisk fine St. Cecilia-orkestret fra Roma med sjefdirigent Antonio Pappano − som mange norske publikummere vi kjenne navnet på, siden han var sjefdirigent i Den Norske Opera på 1990-tallet. De spilte Beethovens fiolinkonsert med Anne Sophie Mutter som solist, samt Richard Strauss store orkesterverk Heldenleben.
Det er en lysende sal, men den er også avslørende. Noen synes den er for kjølig, for transparent, men den kledde veldig godt dette repertoaret.
Når Oslo-Filharmoniens debut kommer i denne salen? Om ikke så lenge! Blir dere med?