− La oss ta deg med inn i en fantasiverden
− Du trenger ikke vite masse om klassisk for å gå på konsert i Filharmonien. Kom med et åpent sinn, bare prøv det! Det sier vår klarinettist Pierre Xhonneux (33).
Skrevet av Liv-Randi Holann
Pierre blir tydelig engasjert når vi spør ham om tips til de som kanskje har lyst til å gå på klassisk konsert, men som ikke vet helt hvor de skal starte.
− Alt man gjør for første gang kan være litt skummelt, men bare gi det et forsøk. Du kan lukke øynene og skape din egen verden ut av musikken du hører. Eller du kan følge nøye med på musikerne og virkelig kjenne på energien som skapes dem imellom, sier han.
Fra klassisk til clubbing
Det verserer mange stereotypier om mennesker som liker klassisk musikk. At de kanskje er snobbete eller at det bare er musikk for godt voksne mennesker. Pierre er et godt eksempel på det motsatte. Du ville nok ikke trodd det om du så Pierre sitte i kjole og hvitt på podiet under en konsert i Konserthuset, men når konserten er over og applausen tar slutt, skifter han helst raskt fra gallaantrekk til casual og går rett på The Villa, for å danse!
− Under pandemien har jeg virkelig savnet å «go clubbing» med vennene mine. Jeg fikk faktisk et VIP-pass der til slutt, fordi jeg var der så ofte, ler han.
For uteliv og clubbing var ikke noe han kunne bruke tid på i det hele tatt da han som ung bestemte seg for å satse på en karriere som musiker. Så godt som all hans tid gikk med til øving og ulike jobber og studier.
Startet med tantes klarinett
Pierre kom til Norge for seks år siden da han vant jobben som klarinettist i Oslo-Filharmonien etter en rekke auditions. Musikkreisen startet han allerede som liten gutt i en svært musikalsk familie i Belgia. Tanten hans spilte klarinett, og etter at han fikk prøve den var det ingenting annet han ville spille. Som 18-åring måtte han ta stilling til om han ønsket å satse på en karriere som musiker eller ikke. Faren hans, som selv var profesjonell musiker i et symfoniorkester, realitetsorienterte han om hvor mye jobb det ville innebære, men Pierre var likevel fast bestemt på å satse. Deretter gikk det fort. Han tok en master i musikk samtidig som han spilte for Liège-filharmonien, for ikke å glemme en to-årig spesialisering han tok i Paris samtidig. Men den unge musikeren ville mer. Da han oppdaget at Oslo-Filharmonien hadde en ledig stilling bestemte han seg for å prøve.
− Det virket som et uoppnåelig mål for meg å nå, så da jeg fikk jobben kunne jeg nesten ikke tro det. Jeg ble så varmt tatt imot av mine kollegaer, og det kjentes som at dette var stedet for meg å være.
− Nyt opplevelsen!
Nå har Pierre fått seg norsk kjæreste og har virkelig omfavnet den norske kulturen. Når vi spør han hva han gjør for å virkelig koble av fra musikken og hente seg inn igjen, svarer han umiddelbart; − Jeg og kjæresten drar på hytta til familien hans, leser en god bok og drikker litt vin.
Men han føler aldri behov for å være fullstendig avkoblet fra jobben.
− Musikken er alltid en del av livet mitt. Jeg øver mye og underviser også ved Barratt Due Musikkinstitutt. Men det beste er å komme på jobb, møte gode kollegaer og bare nyte musikken og opplevelsene vi skaper sammen.
Og akkurat de opplevelsene oppfordrer han også deg til å ta del i. Hans råd for å få en best mulig konsertopplevelse er å prøve å oppdage noe nytt.
− En livekonsert er en opplevelse i seg selv! Unngå å se i programmet. Mitt råd vil være som følger: jo mindre du vet, desto større er overraskelsen og fortryllelsen! Lukk øynene og la oss ta deg med inn i en fantasiverden som er fylt av sjarme og skjønnhet.
Disse to konsertene vil Pierre anbefale deg å sjekke ut den kommende sesongen:
- Onsdag 3. november: Klaus Mäkelä dirigerer Sjostakovitsj Symfoni nr. 10
- For meg er dette et av sesongens desiderte høydepunkter!
- Torsdag 11. november: Manfred Honeck dirigerer Mahlers Symfoni nr. 5
- En av mine favoritter! Ingen kan si at de ikke har blitt berørt av denne symfonien. Du kommer ikke ut som den samme personen du var da du kom inn.