Da komponisten Caroline Shaw (f. 1982) hørte Brentano-kvartetten spille Joseph Haydns strykekvartett, op. 77 nr. 2, ble hun så betatt av overgangen til trioen i menuetten at hun måtte skrive et verk bygget på dette ene øyeblikket. Resultatet ble Entr’acte, urfremført av Brentano-kvartetten ved Princeton University i 2011. ‘Jeg elsker hvordan noe musikk (som menuettene i op. 77) plutselig tar deg til andre siden av Alices speil, i en slags absurd, subtil, ‘technicolor’ overgang,’ har Shaw uttalt, og det er nettopp denne overgangen hun utforsker i sitt lekne, nysgjerrige og smakfulle verk, her i en versjon for strykeorkester.
Shaw er på mange måter en grensesprengende musikkpersonlighet. Hun er fiolinist, sanger og komponist og beveger seg gjerne på kryss og tvers over grensene mellom klassisk musikk og ulike former for populærmusikalske uttrykk. Etter at hun vant den svært prestisjetunge Pulitzer-prisen i 2013, tok karrieren virkelig av, og ga henne muligheter til å utvikle sitt eget kompositoriske utrykk, formidle musikken sin til et stort og lydhørt publikum og samarbeide med noen av verdens mest profilerte musikere − som rapperen Kanye West. Shaw tar ofte utgangspunkt i den menneskelige stemmen når hun komponerer:
‘Når jeg hører folk snakke, høres det ut som 100 instrumenter kommer ut av munnene deres. Du kan bruke de fargene på en så utrolig vakker måte.’
(Tekst: Thomas Erma Møller)