15. juni 1933 fremfører Chicago symfoniorkester et rykende ferskt verk av en ukjent komponist. Symfoni nr. 1 i E-dur, hadde vunnet førsteprisen i en prestisjefylt musikkonkurranse året før, og mottar strålende kritikker etter konserten. Avisen Chicago Daily News skriver: Et feilfritt verk, et verk som taler sitt unike budskap med tilbakeholdenhet og likevel med lidenskap … verdig en plass i det symfoniske standard-repertoaret.
Den ukjente komponisten var Florence Price. Hun var kvinne og hun var svart.
I have two handicaps - those of sex and race
Florence Price
Florence Beatrice Smith ble den første kvinnelige afroamerikanske komponisten som fikk musikken sin fremført av et ledende, amerikansk symfoniorkester. Hun ble født i 1887 i Arkansas, som et av tre barn i en multikulturell familie. Faren var byens eneste afroamerikanske tannlege og moren var musikklærer. Moren oppmuntret datterens musikalske talent, og Florence studerte piano og orgel ved musikkonservatoriet i New England. Hun ble uteksaminert i 1906 som æresstudent, og fire år senere fikk hun stillingen som leder for musikkavdelingen ved universitetet Clark Atlanta i Georgia.
Florence giftet seg med Thomas Price i 1912. De fikk to døtre og bosatte seg i Florence hjemby, Little Rock, i Arkansas. Florence slet med å finne ny jobb i Little Rock, som var en sterkt segregert by. Raseskillet skapte konflikter og uro, og i 1927 flyttet familien til Chicago. Der ble Florence en del av et levende og kreativt fellesskap av afroamerikanske musikere og komponister. Hun begynte å studere igjen, og tok timer i komposisjon, orkestrering og orgel ved konservatoriet i Chicago, i tillegg til språk og kunst ved universitetet. I samarbeid med lokale musikkutgivere fikk hun publisert fire klaverstykker og to komposisjoner for barn. I 1931 endte ekteskapet i skilsmisse og 44 år gamle Florence ble alenemor for sine to døtre. For å få endene til å møtes jobbet hun som organist for stumfilmvisninger, og komponerte populære “jingles” for radio under pseudonymet VeeJay.
Vendepunktet i karrieren kom i 1932, da hun vant både første- og tredjepris med to av sine komposisjoner i den prestisjefylte konkurransen Wanamaker Foundation Awards. Året etter skrev Florence Price historie, da hennes Symfoni nr. 1 i E-dur ble fremført av Chicago symfoniorkester. I løpet av sin karriere komponerte Florence Price over 300 verker. Til tross for et bemerkelsesverdig talent, innovative komposisjoner og strålende kritikker, ble hennes arbeid tilsidesatt og etter hvert glemt. I 2009 ble en samling komposisjoner og papirer funnet i et forlatt, falleferdig hus i Illinois. Det viste seg å være Price sitt gamle sommerhus. Funnet av manuskriptene har resultert i en oppblomstrende interesse for Florence Prices musikk, med en rekke nye innspillinger og utgivelser de siste årene.
Prices musikk forener den vestlige, klassiske musikktradisjonen med afroamerikanske folkesanger og “spirituals” Spirituals Spirituals er kristne sanger som ble skapt av afrikanske slaver i USA. . Musikken hennes er eventyrlig, med vakre, svevende melodier og nydelige harmonier. Hun var påvirket av den europeiske romantiske epoken og komponister som Dvořák og Tsjaikovskij. Price komponerte i en folkelig stil, og lot seg inspirere av lyder og ideer fra det urbane samfunnet. Konsert i én sats i d-moll for piano og orkester ble skrevet i 1934. Første fremføring var ved musikkonservatoriet i Chicago med Price som solist. Hun fremførte senere konserten ved National Association of Negro Musicians i Pittsburgh, og mottok svært gode kritikker. Musikkritikeren i The Telegraph bemerket spesifikt Prices påvirkning fra afroamerikansk tradisjon, og kalte det “ekte amerikansk musikk”.
Pianokonserten består av tre deler med ulike stemninger og variasjon i tempo. Første del er inderlig, vakker, melankolsk og dramatisk. Andre del er syngende og lyrisk, med en nydelig duett mellom solo-obo og piano. Siste del inviterer til dans med rytmisk lekenhet, og Prices inspirasjon fra den afroamerikanske musikken er tydelig.