Florence Price Konsert i én sats

Skrevet av Amadea Donaji Reksterberg

15. juni 1933 fremfører Chicago symfoniorkester et rykende ferskt verk av en ukjent komponist. Symfoni nr. 1 i E-dur, hadde vunnet førsteprisen i en prestisjefylt musikkonkurranse året før, og mottar strålende kritikker etter konserten. Avisen Chicago Daily News skriver: Et feilfritt verk, et verk som taler sitt unike budskap med tilbakeholdenhet og likevel med lidenskap … verdig en plass i det symfoniske standard-repertoaret.

Den ukjente komponisten var Florence Price. Hun var kvinne og hun var svart.

I have two handicaps - those of sex and race

Florence Price

Florence Beatrice Smith ble den første kvinnelige afroamerikanske komponisten som fikk musikken sin fremført av et ledende, amerikansk symfoniorkester. Hun ble født i 1887 i Arkansas, som et av tre barn i en multikulturell familie. Faren var byens eneste afroamerikanske tannlege og moren var musikklærer. Moren oppmuntret datterens musikalske talent, og Florence studerte piano og orgel ved musikkonservatoriet i New England. Hun ble uteksaminert i 1906 som æresstudent, og fire år senere fikk hun stillingen som leder for musikkavdelingen ved universitetet Clark Atlanta i Georgia.

Florence giftet seg med Thomas Price i 1912. De fikk to døtre og bosatte seg i Florence hjemby, Little Rock, i Arkansas. Florence slet med å finne ny jobb i Little Rock, som var en sterkt segregert by. Raseskillet skapte konflikter og uro, og i 1927 flyttet familien til Chicago. Der ble Florence en del av et levende og kreativt fellesskap av afroamerikanske musikere og komponister. Hun begynte å studere igjen, og tok timer i komposisjon, orkestrering og orgel ved konservatoriet i Chicago, i tillegg til språk og kunst ved universitetet. I samarbeid med lokale musikkutgivere fikk hun publisert fire klaverstykker og to komposisjoner for barn. I 1931 endte ekteskapet i skilsmisse og 44 år gamle Florence ble alenemor for sine to døtre. For å få endene til å møtes jobbet hun som organist for stumfilmvisninger, og komponerte populære “jingles” for radio under pseudonymet VeeJay.

Vendepunktet i karrieren kom i 1932, da hun vant både første- og tredjepris med to av sine komposisjoner i den prestisjefylte konkurransen Wanamaker Foundation Awards. Året etter skrev Florence Price historie, da hennes Symfoni nr. 1 i E-dur ble fremført av Chicago symfoniorkester. I løpet av sin karriere komponerte Florence Price over 300 verker. Til tross for et bemerkelsesverdig talent, innovative komposisjoner og strålende kritikker, ble hennes arbeid tilsidesatt og etter hvert glemt. I 2009 ble en samling komposisjoner og papirer funnet i et forlatt, falleferdig hus i Illinois. Det viste seg å være Price sitt gamle sommerhus. Funnet av manuskriptene har resultert i en oppblomstrende interesse for Florence Prices musikk, med en rekke nye innspillinger og utgivelser de siste årene.

Prices musikk forener den vestlige, klassiske musikktradisjonen med afroamerikanske folkesanger og “spirituals” . Musikken hennes er eventyrlig, med vakre, svevende melodier og nydelige harmonier. Hun var påvirket av den europeiske romantiske epoken og komponister som Dvořák og Tsjaikovskij. Price komponerte i en folkelig stil, og lot seg inspirere av lyder og ideer fra det urbane samfunnet. Konsert i én sats i d-moll for piano og orkester ble skrevet i 1934. Første fremføring var ved musikkonservatoriet i Chicago med Price som solist. Hun fremførte senere konserten ved National Association of Negro Musicians i Pittsburgh, og mottok svært gode kritikker. Musikkritikeren i The Telegraph bemerket spesifikt Prices påvirkning fra afroamerikansk tradisjon, og kalte det “ekte amerikansk musikk”.

Pianokonserten består av tre deler med ulike stemninger og variasjon i tempo. Første del er inderlig, vakker, melankolsk og dramatisk. Andre del er syngende og lyrisk, med en nydelig duett mellom solo-obo og piano. Siste del inviterer til dans med rytmisk lekenhet, og Prices inspirasjon fra den afroamerikanske musikken er tydelig.