“Neharot betyr elver på hebraisk, men også tårer. Ordet beskriver også klagesang. Denne musikken ble skrevet under den verste perioden med mange daglige dødsfall våren 2020, og er et tydelig ekko av ødeleggelse og frykt, men også av håpet om lys som så følelsesmessig preget denne tiden i livene våre.”
Slik beskriver komponist og dirigent Matthias Pintscher verket Neharot. Orkesterverket ble skrevet under korona-pandemien i 2020, og urfremført i august 2021 av Tokyo Symphony Orchestra med Pintscher selv som dirigent.
Matthias Pintscher har en bemerkelsesverdig karriere som dirigent og komponist. Han er nyutnevnt musikalsk leder for Kansas Symphony Orchestra, og åpnet sin første sesong i august i år med en storslått turné i Europa, med konserter i Amsterdam, Berlin og Hamburg. Pintscher avsluttet nylig en ti år lang periode som musikalsk leder for Ensemble Intercontemporain (EIC), et ikonisk parisisk samtidsensemble grunnlagt av komponisten og dirigenten Pierre Boulez. Under Pintschers ledelse har ensemblet gjort en rekke innspillinger av ny musikk av komponister fra hele verden, fremført dusinvis av verdenspremier og turnert i Asia, Nord-Amerika og Europa.
Matthias Pintscher ble født i byen Marl i Tyskland i 1971. Som barn spilte han fiolin og senere startet han sin musikalske utdannelse ved høyskolen for musikk i Detmold. Tidlig i 20-årene begynte han å studere direksjon under veiledning av Pierre Boulez og Peter Eötvös. I denne perioden begynte han også å komponere. Pintscher oppnådde raskt internasjonal anerkjennelse både som komponist og dirigent. Han er en produktiv komponist, med verker for kammerensemble, orkester og opera. Verkene hans er fremført av orkestre som Boston Symphony, Chicago Symphony, Cleveland Orchestra, New York Philharmonic, Philadelphia Orchestra, Berlin Philharmonic, London Symphony Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra og Orchestre de Paris, blant mange andre. Pintscher underviser i komposisjon ved Julliard School of Music i New York.
Som komponist, dirigent og lærer er Pintscher en spennende musikalsk leder. Han har interesse og forståelse for samtidens klassiske musikk, på samme tid som han har forkjærlighet for de tradisjonsbærende klassikerne.
“Vi fokuserer på musikken fra fortiden som har formet vår tradisjon, men vi investerer også i nåtiden, i dagens musikk. Vi ser også fremover og prøver å skape fremtiden for hva klassisk symfonisk musikk kan bli. Det er utrolig spennende at jeg kan jobbe i disse tre ulike tidsperspektivene: jeg kan spille Brahms, Schönberg og Mozart, men også få støtte til å bestille nye verk av nålevende komponister.”
- Muntlig sitat fra et intervju med Matthias Pintscher om hans rolle som kreativ partner i Cincinnati Symphony Orchestra.