Gisle Kverndokk (f. 1967) fikk sitt gjennombrudd som komponist med operaen Falketårnet, basert på Erik Fosnes Hansens roman, i 1990. De neste årene vant han prestisjetunge internasjonale priser, bl.a. ved komponistmønstringen Rostrum i Paris.
Kverndokk har siden særlig markert seg som opera- og musikalkomponist, med verk som Den fjerde nattevakt og Jorden rundt på 80 dager . Musikalversjonen av Jorden rundt på 80 dager ble i 2016 tildelt den tyske musikkteaterprisen. Men han har også skrevet mye og variert orkestermusikk.
Ocean Waves er et bestillingsverk for blåsere og slagverk, skrevet i anledning to jubileer: 100-årsjubileet til Oslo-Filharmonien, som urfremfører verket i Oslo, og 10-årsjubileet til Bølgen Kulturhus i Larvik, der verket spilles dagen etter urfremførelsen. Ideen til stykket kom fra Oslo-Filharmoniens soloslagverker Christian Michael Berg, som kommer fra Larvik.
Verket er også en hyllest til to av Kverndokks viktigste inspirasjonskilder: fjorden, som har betydd mye for komponisten helt siden barndommen (han er oppvokst i Skien, og hver sommer har han tilbrakt på hytta ved Rognsfjorden eller på besøk hos familie i Vestfold); og Larviks store komponistsønn Arne Nordheim (1931−2010), som Kverndokk kjente godt.
Ocean Waves inneholder ikke direkte sitater fra Arne Nordheims musikk, men Kverndokk bruker en del virkemidler han setter pris på hos komponistkollegaen. Et av dem er små, gjentagende motiver som gjør bruk av tritonus-intervallet. Et annet er «store, fete C-dur-klanger» lik dem Nordheim brukte i balletten Stormen.
Kverndokk har også latt seg inspirere av Arne Nordheims karismatiske personlighet. Etter en forsiktig åpning eksploderer stykket i store bølger av klang − dette er festmusikk av det energiske slaget! Det er et livlig fjordbilde komponisten beskriver – kanskje lytteren vil se for seg både måker, fisk og friske bølger?
(Tekst: Fred-Olav Vatne)