‘Spring always means for me a longing for Norway’ (Frederick Delius)
Det er liten tvil om at den britiske komponisten Frederick Delius (1862−1934) var en ekte norgesvenn. Edvard Grieg hadde hørt rykter om Delius’ talent og var til syvende og sist den som overbeviste ham om å velge en karriere som komponist. Grieg og Delius ble nære venner og kolleger, og Delius tilbrakte ofte sommeren, men aldri våren (!), i Norge. Selv om nasjonalromantikken var på hell på begynnelsen av 1900-tallet, var Delius en vaskekte nasjonalromantiker der han gikk i den norske fjellheimen og fordypet seg i folkemusikken og kulturarven.
I tonediktet On Hearing the First Cuckoo in Spring har Delius’ interesse for norsk folkemusikk fått fritt utløp. En av de viktigste melodiske byggeklossene i verket er den norske folkevisen ‘I Ola-dalom, i Ola-tjønn’, som riktignok trolig ble introdusert for Delius av en annen norges- og Grieg-venn, den australske komponisten Percy Grainger, men som også Grieg hadde arrangert i 19 norske folkeviser, op. 66. I Delius’ verk brukes melodien som sidetema. Også det første melodiske motivet har en norsk, eller griegsk, farge og melodien minner om ‘Studentenes serenade’ fra Griegs Stemninger, op. 73. Delius har blandet de norske elementene med et klangfullt og pastoralt uttrykk der ‘koko’ stadig vekk høres i ulike instrumenter og instrumentgrupper. Her klinger den norske våren i følsom og subtil britisk klangbehandling.
On Hearing the First Cuckoo in Spring ble urfremført i Leipzig i 1913 og er blitt en favoritt fra Delius’ fargerike, men ikke altfor velkjente, produksjon.
(Tekst: Thomas Erma Møller)