Aulaseriene
Kammermusikk
Ludwig van Beethoven
Paul Pabst
Kulturdestinasjonen Ramme: Romantiske mesterverker for pianotrio
Kulturdestinasjonen Ramme: Romantiske mesterverker for pianotrio
Årets høstsesong åpnes med et program viet pianotrioen — kammermusikkens kanskje mest kraftfulle og allsidige besetning, i alle fall om man spør en pianist! Ludwig van Beethoven opplevde sterke følelser av lengsel i mange former gjennom sitt liv: Hans komposisjoner vitner om en stadig søken etter noe større, det være seg kjærlighet, medmenneskelighet, noe som berører, eller rett og slett det vakre.
I dette programmet blir vi ikke bare kjent med Beethovens musikalske kraft og genialitet gjennom den såkalte Spøkelsestrioen, men også et navn som helt sikkert er ukjent for mange: Paul Pabst. Som en av 1800-tallets viktigste pianoprofessorer og komponister, fortjener han å bli løftet frem. Opplever vi hans pianotrio i A-dur, forstår vi hvorfor. Velkommen til høstens åpningskonsert!
Om programmet
Ludwig van Beethovens (1770-1827) femte pianotrio kom til i 1808, et tidspunkt da komponisten allerede var langt på vei mot hørselstapet som skulle prege mesteparten av hans voksne liv. Trioens andresats er etter sigende den langsomste satsen i hele hans produksjon og er opphavet til trioens kallenavn, Spøkelsestrio på norsk. Det fragmenterte tematiske materialet, skiftende harmonier og mystiske teksturer, som uhyggelige tremoloer i dybden på pianoet, gir satsen en helt spesiell stemning av spenning og mørke. Verket anses som et av de mest populære hovedverkene i triolitteraturen — med to yttersatser som står i sterk kontrast til midtsatsens spøkelsesmotiver.
Etter sin tidlige død i 1897 ble Paul Pabst (1854-1897) mer eller mindre glemt, i alle fall som komponist. Det er neppe noen overdrivelse å si at han var en av de viktigste pianolærerne i 1800-tallets Russland, hvor hans elever representerte selve grunnlaget for det som i det 20. århundre ble kjent som Den russiske klaverskolen: Ikke mindre enn åtte professorer i piano ved konservatoriene i Moskva og St. Petersburg ble utdannet av ham.
Pabst ble aktivt motarbeidet og hans komposisjoner ansett som verdiløse av det musikalske etablissementet — trolig for å beskytte omdømmet til Tsjajkovskij. Nylige avsløringer om forholdet mellom de to viser at Pabst ble utnevnt til å redigere og forbedre pianoverkene hans i 1884. Selv om han ikke ble offisielt navngitt, var Pabst komponisten Tsjajkovskij innrømmet at hjalp ham med å fullføre sin første pianokonsert. I dagens program får vi høre Pabst sin pianotrio fra 1895, et verk fullt av romantisk kraft, bevegelse og dramatikk som ble tilegnet pianisten og komponisten Anton Rubinstein.
Hva spilles
- Ludwig van Beethoven Pianotrio i D-dur, op. 70 nr. 1 ‘Geistertrio’
- Paul Pabst Pianotrio i A-dur (1895) ’Til minne om Anton Rubinstein’
Varighet
Medvirkende
-
Aleksandre Khatiskatsi
Fiolin -
Katharina Hager-Saltnes
Cello -
Alex Taylor
Piano
Billetter
Priser
Prisgrupper | Pris |
---|---|
Voksen | 195 - 395 kr |
Aulaseriene
Kammermusikk
Ludwig van Beethoven
Paul Pabst