Orkesterfoto av Oslo-Filharmonien

(Foto: CF Wesenberg)

Oslo-Filharmonien.

Jubileumssesongåpning

  1. Bestillingsverk
  2. Symfoni nr. 5
  1. Vasily Petrenko dirigent

Spiss ørene, sett deg litt lenger frem på stolen og len deg inn i Oslo Filharmoniens 100-årsjubileum!

Billettsalget til denne konserten begynner 27. mai.

Øyvind Torvunds bestillingsverk til åpningen av orkesteret jubileumssesong har arbeidstittel ”Musikk fra vår egen tid” reflekterer rundt musikk helt fra forhistorisk tid via nåtiden og inn i et futuristisk fremtidsbilde! Klarinettens skjebnemelodi i åpningen av Tsjaikovskijs Symfoni nr. 5 er bare så vidt hørbar, men når det symfoniske dramaet drar i gang og verdens vakreste melodier triller mot deg, kan du lene deg tilbake og nyte storslått russisk orkestermusikk i et av orkesterets store signaturverk.

Tsjaikovskijs Symfoni nr. 5 har alltid funnet en spesielt god gjenklang i Oslo Filharmonien. Symfonien ble fremført i orkesterets aller første sesong og har vært umåtelig populær blant musikere, dirigenter og publikum i Oslo helt siden 1920-tallet. Et halvt århundre senere skulle nettopp Tsjaikovskijs symfonier være helt sentrale da Oslo Filharmoniens fikk sitt definitive internasjonale gjennombrudd. Innspillingene av Symfoni nr. 4, 5 og 6 med Mariss Jansons på 1980-tallet vant en rekke priser og var starten på det endelige løftet inn i toppsjiktet av europeiske orkestre. 

Klarinettenes mørke molltema, akkompagnert av dype, alvorstunge strykere, innvarsler en tragisk skjebne i åpningen av Pjotr Iljitsj Tsjaikovskijs (1840−1893) Symfoni nr. 5. Konstruert etter samme modell som Beethovens femte, går temaet gjennom kamp til seier, fra mørke til lys, i løpet av symfoniens musikalske forløp. Og sannelig er det mye drama, selv etter at triumfen tilsynelatende er nådd i begynnelsen av finalen og temaet ikke lenger er mollstemt, men kledd i begeistret dur. Den truende skjebnen overvinnes til slutt og symfonien ender tross motstanden i seier. Da femte symfoni var ferdig i 1888 hadde nok likevel Tsjaikovskij selv innsett at skjebnen ikke var så barmhjertig, noe som skulle komme til å prege hans hjerteskjærende sjette symfoni noen år senere. Tsjaikovskij skjulte sin seksuelle legning hele livet og døde som en ulykkelig mann i 1893. Selv om dødsårsaken var kolera, har mange spekulert i om det tidlige dødsfallet var selvforskyldt.

Selv om Symfoni nr. 5 har en dramatisk form og et tydelig plott, husker de fleste aller best de vidunderlige melodiene, saftige orkesterklangene og mange uttrykksfulle enkeltøyeblikkene i verket. For hvem kan vel glemme ballettmesterens vidunderlige vals i tredje sats eller den lekre, lyriske hornsoloen og den rike orkesterpalletten i den berømte andresatsen − for ikke å snakke om de ekspressive bølgene, løpene og sveipene som skyller gjennom verket.

Symfoni nr. 5 var på ingen måte noen umiddelbar suksess. Kritikerne var skeptiske etter urfremføringen i St. Petersburg i 1888 og Tsjaikovskij beskrev verket som en fiasko (!) etter å ha dirigert det i Praha. Siden har det imidlertid inntatt en soleklar plass på det internasjonale standardrepertoaret og er en av tidenes oftest fremførte og mest berømte russiske symfoni – uansett komponist og tidsepoke.

Musikken og tidsepokene er også et gjennomgangstema i Øyvind Torvunds (f. 1976) nye verk, bestilt av Oslo Filharmonien i anledning 100-årsjubileet. Verket har arbeidstittel «Musikk fra vår egen tid» og skal på ulike måter reflektere rundt musikk helt fra forhistorisk tid via nåtiden og inn i et futuristisk fremtidsbilde. Torvund er en av landets mest ettertraktede komponister med en stor og særegen produksjon å vise til, og det er en stor glede for Oslo Filharmonien og presentere et nytt orkesterverk av en av våre aller fremste nålevende tonekunstnere.

(Tekst: Thomas Erma Møller; Foto: CF Wesenberg)

Billetter

  • Voksen: 120 - 490 kr
  • Honnør: 120 - 395 kr
  • Student: 120 - 245 kr
  • Barn: 120 kr

Konserten inngår ikke i noe abonnement.