Georges Bizet Richard Wagner Richard Strauss Vasily Petrenko
Forførelse og forlystelse
![](https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Vasily-Petrenko/Vasily-okt.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=393&q=90&w=750&s=05d79edb563d5f02b236f60a33fa0f9f 750w, https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Vasily-Petrenko/Vasily-okt.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=524&q=90&w=1000&s=11c0c7f4633d1a290f54650aab935ac1 1000w, https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Vasily-Petrenko/Vasily-okt.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=655&q=90&w=1250&s=6a464976b222272b5eb1acdf6f00e095 1250w, https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Vasily-Petrenko/Vasily-okt.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=786&q=90&w=1500&s=24de9000d4d484045337f4159221bea0 1500w, https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Vasily-Petrenko/Vasily-okt.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=917&q=90&w=1750&s=4e624e4a8634f564dc8b04fb204e2dd7 1750w, https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Vasily-Petrenko/Vasily-okt.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1048&q=90&w=2000&s=7cda8682cf6a088903a0c2a0bcc3b2d2 2000w, https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Vasily-Petrenko/Vasily-okt.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1179&q=90&w=2250&s=650111a40413a62fc822be21dd6985dd 2250w, https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Vasily-Petrenko/Vasily-okt.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1258&q=90&w=2400&s=03d465fbf5b907a5aba73a760a0faa0a 2400w)
Forførelse og forlystelse
Fortellingen om Don Juan finnes i mange former, men få passer forføreren bedre enn det senromantiske suget i Strauss’ tonedikt.
Fortellingen om Don Juan finnes i mange former, men få passer forføreren bedre enn det senromantiske suget i Strauss’ tonedikt. Også Wagners kromatikk er fullt av lengsel og uforløst kjærlighet, og ryktene sier at han selv var en ‘don juan’ med poeten Mathilde Wesendonck. Elisabeth Kulman synger Wesendonck-lieder, som formelig damper av ’Tristan og Isolde’. Og så blir vi med Bizet på folkelige franske forlystelser i L’Arlesienne-suitene og Till Eulenspiegel på frekke sprell i enda ett av Strauss’ fargerike tonedikt.
På slutten av 1800-tallet perfeksjonerte Richard Strauss (1864-1949) tonediktet. Med datidens mest moderne og intrikate orkestrering ga han presise og assosiasjonsrike musikalske uttrykk til ulike fortellinger, forestillinger og ideer. I Till Eulenspiegel’s lustige Streiche (1895) kan man nærmest høre glimtet i øyet når spilloppmakeren rir på markedet og finner på tull og tøys, men også føle tragedien på kroppen når han tas til fange og dømmes til døden. I Don Juan (1888) har Strauss gitt musikalsk drakt til en kalkulerende forfører, men også en utilfreds og plaget sjel.
Grunnlaget for Strauss’ tonespråk ble i all hovedsak lagt av Richard Wagner (1813-1883) tidligere på 1800-tallet og ingen steder tydeligere enn i den ikoniske operaen ’Tristan und Isolde’. I arbeidet med operaen hadde Wagner et nært vennskap med poeten Mathilde Wesendonck, så nært at mange mener forholdet strakk seg langt ut over det vennskapelige. Wagners fem sanger, nå kjent som Wesendonck-lieder (1858), var viktige forarbeider til ’Tristan’ og attpåtil storslagne i seg selv.
I likhet med Wagner – og Strauss for den saks skyld – var også Georges Bizet (1838-1875) mest berømt som operakomponist, men denne gang hører vi hans folkelige, melodiøse og feiende flotte teatermusikk til L’Arlesienne (1872), samlet av komponisten selv i to suiter. Og selv i denne sammenhengen, er det ikke vanskelig å finne Carmen-komponisten bak notene.
(Tekst: Thomas Erma Møller; På bildet: Vasily Petrenko; Foto: Mark McNulty)
Hva spilles
- Richard Strauss Don Juan
- Georges Bizet L'Arlesienne, suite 1 og 2
- Richard Wagner Wesendonck-lieder
- Richard Strauss Till Eulenspiegel
Varighet
Medvirkende
-
Vasily Petrenko
Dirigent -
Elisabeth Kulman
Mezzosopran
Bak notene
kl. 18.30 i Glasshuset v/Vasily Petrenko
På «Bak notene» får du vite litt om musikken som spilles, før konserten.
Billetter
Priser
Prisgrupper | Pris |
---|---|
Voksen | 100 - 470 kr |
Honnør | 100 - 375 kr |
Student | 100 - 235 kr |
Barn | 100 kr |
Abonnement
Georges Bizet Richard Wagner Richard Strauss Vasily Petrenko