Musikkens univers - musikkoppgaver

Her er ulike oppgaver du kan jobbe med etter å ha sett skolekonserten Musikkens univers. Lærer har fasit. Lykke til!

Foto Bård Gundersen/gundersenogmeg

Lag en konsertanmeldelse av Musikkens univers.

Skriv en tekst som kan passe f.eks i en avis eller et magasin. Beskriv gjerne hva musikken gjorde med deg, hvilke bilder du fikk i hodet, hva du likte/ikke likte, forventninger, om du vil anbefale konserten til andre etc. Husk å skrive noen faktaopplysninger tidlig i anmeldelsen: hvem er konserten beregnet for, hvem spiller, hva slag musikk spilles, hvor foregår det etc.
Skriv gjerne personlig, men la også noen setninger være objektive slik at ikke hele anmeldelsen blir farget av hva du selv likte.

A. Overskrift
B. Faktaopplysninger
C. Anmeldelsen, med argumenter
D. Konklusjon/sammendrag

Orkesterinstrumentene

Instrumentene i et orkester er delt inn i fire hovedgrupper:
strykeinstrumenter, treblåsinstrumenter, messingblåserne og slagverk.

A. Sortèr disse instrumentene slik at de blir plassert riktig i de fire instrumentgruppene: Bratsj, stortromme, trombone, fløyte, fiolin, kontrabass, obo, pauke, trompet, cello, horn, klarinett, cymbal, fagott, tuba, skarptromme.

B. Finn et bilde eller tegn et av instrumentene i hver gruppe. Du velger selv instrument, sålenge det er ett strykeinstrument, ett treblåsinstrument, ett messinginstrument og ett slagverksinstrument.

Instrumentspørsmål

1. Hvor mange strenger har en fiolin?
2. Hva er buehårene laget av?
3. Hvor mange kontrabasser så du i orkesteret på Musikkens univers?
4. Hvor mye veier en kontrabass?
5. For å få lyd i klarinetten er det noe som vibrerer på munnstykke, hva?
6. Hvilke 4 intrumenter ble demonstrert på flammerøret?

(Lærer har svaret på sin faktaside)

Orkesteret

Orkesteret ble stiftet i 1919 og er Norges største liveband!

1. Hva heter orkesteret som spiller på Musikkens univers?
2. Dette er landets største orkester. Hvor mange musikere spiller i orkesteret?
3. Hva het dirigenten på konserten?
4. Hva het konferansieren på konserten?

Her er to spørsmål det ikke står noe om på faktasiden, men du vet kanskje svaret allikevel?

5. Hva gjør en dirigent?
6. Hva er en komponist?

Flammerør: Her kan du tydelig se lydbølgene.

Foto Bård Gundersen (gundersenogmeg

Musikken

1. Richard Strauss: Also Sprach Zarathustra - åpning (YouTube)
Denne musikken ble skrevet etter at komponisten hadde lest noen tekster (tekster av Nietzsche, en tysk filosof). Den innledende fanfaren dere hørte kalles «Soloppgang» og har blitt brukt i veldig mange filmer. Starten på musikken er kraftig og mektig, men også ganske dramatisk.
Hva gjør at den oppleves dramatisk, tror du? Prøv å forklar med egne ord.

2. Igor Stravinsky: Fra Ildfuglen - Danse infernale du roi Kastchei (YouTube)
Denne musikken handler om prins Ivan som fanger en merkelig ildfugl. For å få tilbake friheten gir den Ivan en fjær, og hvis Ivan kommer i fare kan han vifte med fjæren slik at ildfuglen kommer og hjelper ham. Dette skjer når Ivan forelsker seg i en jente som er fanget av uhyret Kastchei. Med hjelp av ildfuglen dreper de Kastchei og etterpå feirer de med stor fest.
Musikk kan oppleves veldig forskjellig, selv om man hører på det samme stykket. Tenk på beskrivende ord som rytmisk, morsomt, rolig, voldsomt, aktivt, trist, skummelt.
Hvordan opplever du musikken? Klarer du å beskrive hva det er i musikken som gjør at du opplever den slik?
Hjelper det på opplevelsen at du vet litt om handlingen i musikken?

3. Alfred Newman var en amerikansk komponist og dirigent og skrev mye film-musikk. Mest kjent er han kanskje for denne fanfaren: 20th Century Fox Fanfare som blir brukt som en musikalsk logo før alle filmer fra produksjonsselskapet 20th Century Fox.
Har du hørt den før? Hvilke bilder får du i hodet når du hører musikken?

4. Johann Sebastian Bach: Suite nr. 3: Air. (YouTube. )Dette er et av Bachs mest kjente stykker, og er egentlig andre sats fra et lengre stykke. Det er bare strykerne som spiller her. Det blir en annen klang enn når hele orkesteret spiller. Hva tenker du på når du hører denne musikken?Hvilken stemning kommer du i?

Her er musikken samlet på Spotify

Hva er lyd? Og, er all lyd musikk?

I Musikkens univers spiller vi både kjent og ukjent musikk. Noen stykker er veldig behagelige å høre på, andre likner mer på støy. I lydeksemplene fikk dere høre mye forskjellig.

Andreas og Ingar (dirigenten) har en diskusjon om hva som er musikk.
Kan alle lyder kalles musikk?
Må det være organisert eller ha en form for at det skal kalles musikk?
Hva mener du?
Ta en diskusjon i klassen.

Prøv å lag musikk av ting du finner i pennalet. Dette kan gjøres alene eller sammen med andre. Let etter spennende lyder, spill sterkt/svakt.
Lag først musikk som heter KRANGEL.
Lag deretter musikk som heter GOD NATT, SOV GODT.
Ble komposisjonene forskjellige?