Musikk og naturfag - oppgaver
Hvordan jobber hjernen og kroppen når vi hører musikk?
Øre-høre-quiz
1. Hvilke tre hoveddeler deler vi øret inn i?
2. Hva heter delen av øret som har navn etter noe som har med hest å gjøre?
3. Nevn en del av øret som har navn etter et bløtdyr.
4. Nevn en del av øret som har navn etter et instrument.
5. Hva slags fysisk form har lyden i det den kommer inn i øregangen?
Hjerne-quiz
1. Hvilken fysisk form har lyden når den kommer inn i hjernen?
2. Kan du styre hjernen slik at du ikke reagerer på musikk?
3. Hvor i hjernen oppstår skvettereflekser?
4. Adrenalin lages ikke i hjernen, men i binyremargen. Nevn et av kallenavnene på dette hormonet.
5. Hva heter signalstoffene som lages i hjernen og som får oss til å føle oss roligere og bedre?
Eksperiment
Jobb i grupper. Lag en miniforestilling. Hver gruppe skal forsøke å påvirke hjernen, kroppen og følelsene til resten av klassen med kunstneriske virkemidler. Dere kan bruke musikk, tekst, bilder – hva som helst. Klarer dere å få de andre til å skvette, gi dem gåsehud, danse, endre humøret eller øke og senke pulsen deres? Forestillingen trenger ikke vare mer enn 5 minutter.
Under eller etter forestillingen fyller publikums-elevene ut dette skjemaet. Klikk her for skjema.
Refleksjonsspørsmål:
Hva var det som som trigget de ulike reaksjonene? Reagerte alle likt på de ulike virkemidlene, eller hadde dere ulike reaksjoner?