Musikk og følelser - oppgaver
Musikk og følelser henger tett sammen. Løs oppgaver, gjør aktiviteter og oppdag hvordan.
Å lytte til og beskrive musikk
Å beskrive musikk kan være vanskelig. Hvilke ord skal vi bruke? Finnes det en bestemt måte? Svaret er nei. Kunst oppleves individuelt. Kanskje du opplever et musikkstykke som vakkert, mens medeleven din opplever det som rotete og usammenhengende. Vi kan bruke adjektiver for å beskrive musikk.
Eksempler: var, sart, trist, sint, munter, rolig, intens, spennende, interessant, flytende, åpen, lukket, overraskende, vakker, stygg osv
Hvilke adjektiver vil du bruke for å beskrive Sergej Rachmaninoff Symfoni No 2, første sats?
Du må gjerne bruke uttrykkene du lærte i filmen på faktasiden også (dur, moll, dissonans, konsonans osv). Se den igjen? Trykk her.
Lag podkast
Klassen deles i grupper. Hver gruppe lager en podkast om ungdom, musikk og følelser.
Spørsmål som kan tas opp/besvares er:
- Hvilke følelser er det vanlig at ungdom tynges av?
- Hvordan kan unge støtte hverandre når ting er ekstra tungt?
- Hva gjør du når noe sliter så mye at de trenger profesjonell hjelp?
- Hvordan kan musikk fungere som en støtte i livet?
Bruk musikk aktivt mellom snakkingen. Dere kan bruke den musikken dere vil. Episoden trenger ikke vare mer enn 5 minutter.
Her finner dere artikler med fakta og bakgrunnsstoff dere kan bruke i tillegg til egne tanker, erfaringer og refleksjoner:
Hvor mange unge sliter? Klikk her.
Om puberteten, klikk her.
Om følelser, Klikk her
Flere filmer om Alfred og skyggen, klikk her.
Hva trenger jeg? Klikk her.
Ung.no om psykisk helse og følelser, klikk her.
Tips:
Hvis en av dere har en smarttelefon kan dere bruke den til å ta opp med. Kanskje en av dere er god til å redigere lydfiler og kan legge inn musikk innimellom samtalen eller i bakgrunnen? Trenger dere stikkord? Det kan være lurt å forberede samtalen slik at dere vet hva dere skal snakke om, og hvem som sier hva. Slik unngår dere å snakke i munnen på hverandre, og glemme viktige poenger.
Utforsk musikken og følelsene dine
Spilleliste til Lyset er det eneste som er svart, klikk her
A. Hør på musikken til forestillingen Lyset er det eneste som er svart. Hvilket verk får fram flest følelser i deg? Hvilket liker du best? Er det du liker best det som får fram flest følelser? Forsøk å sette ord på hva det er som gjør at du opplever det slik. Ord som kan hjelpe: klang, rytme, tempo, instrumenter, stemning.
B. Eksperiment i grupper eller par: Spill låta som får fram flest følelser hos deg for de andre. Be dem notere hva de kjenner på når de lytter. Sammenfaller dette med dine følelser?
C. Hvilken låt (av alle i hele verden) får fram flest minner hos deg? Hvorfor?
D. Lag en kort presentasjon. Spill av en sang/låt/verk for klassen eller gruppa, og forklar hvilke følelser denne får fram i deg og hvorfor.
Lag spillelister
Hvordan ulike typer musikk virker på oss, er individuelt. En rolig og vakker sang kan gjøre deg urolig, mens en annen vil bli gladere og roligere. Hvilken musikk vil du ha på dine spillelister?
A. Lag en glad-liste. Du kan kalle den hva du vil, og må ha minst fire låter. Gjør deg opp en mening om hvilken effekt disse listene og låtene har på deg. Hva er det med musikken som gjør deg glad?
Du kan bruke følgende spilleliste til inspirasjon: Glad-lista.
B. Musikk kan gi energi. Hva slags musikk gir deg energi? Lag en liste med med minst fire sanger. I hvilke sammenhenger er det nyttig med musikk som gir energi?
Du kan bruke følgende spilleliste til inspirasjon: Energi-lista.
C. Noen ganger er det godt å høre på trist musikk når man er trist. Hvorfor er det slik? Lag en liste med minst fire sanger det er godt å høre på når du er trist. Gjør den deg tristere, eller gir den deg ro?
Du kan bruke følgende spilleliste til inspirasjon: Triste-lista.
D. Kan man få ut aggresjon av å høre på musikk? Lag en liste med minst fire låter som er god å høre på når du er sint.
Du kan bruke følgende liste til inspirasjon: Sinte-lista.