Spillmusikkens norske spydspiss

Tirsdag og onsdag spiller Oslo-Filharmonien høydepunkt fra spillmusikkens historie. På programmet står blant annet musikk av den prisbelønte norske komponisten Knut Avenstroup Haugen.

Skrevet av Fred-Olav Vatne

Knut Avenstroup Haugen har skrevet musikk til flere dataspill og spillefilmer.

Foto Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien

− Det begynte med at jeg fikk tryglet foreldrene mine til å kjøpe en Commodore 64, og siden har det bare fortsatt, sier Knut Avenstroup Haugen.

De siste 13 årene har komponisten skrevet musikk til tre spillefilmer og en rekke dataspill. Musikken til "Herfra til Flåklypa" ble nominert til den nordiske filmprisen Harpa i år; en av mange internasjonale priser han har vunnet eller blitt nominert til de siste årene.

Les mer om konserten:

SCORE − spillmusikkonsert (tirsdag 6. desember)

SCORE − spillmusikkonsert (onsdag 7. desember)

− Det gikk hardt utover studiene

Knut ble tidlig fascinert av alt en kunne bruke en datamaskin til å skape av lyd og visuelle effekter, men det store vendepunktet kom en del år senere:

− Høsten 1997, mens jeg studerte i Nederland, kom Final Fantasy VII ut. Det er det spillet som har appellert sterkest til meg i voksen alder. Det gikk hardt utover studiene, men musikken festet seg veldig.

Seks år senere, i 2003, fikk han muligheten til å jobbe med spillmusikk for første gang.

− Jeg fikk vite at Funcom var på utkikk etter komponister til sitt nye spill. Jeg visste ikke hva det gikk ut på, men jeg fikk muligheten til å lage en demo til det som skulle bli Age of Conan.

Age of Conan ble utgitt i 2008, og musikken ble blant annet nominert til prestisjetunge Hollywood Music in Media Awards (HMMA). Siden har Knut også laget musikk til de tre utvidelsespakkene til spillet. Han har vært nominert til HMMA fem ganger, og i 2011 vant han prisen for beste originalsang til et dataspill.

− Jeg ble nok satt litt i bås

Tross suksessen med Age of Conan har det vært krevende å få innpass i nye prosjekter:

− Da Age of Conan ble lansert over hele verden, og spillet og ikke minst musikken ble så godt mottatt, tenkte jeg at nå er jeg innenfor, men slik var det ikke. Jeg har levd av musikken siden 2003, men føler fremdeles at jeg holder på å etablere meg.

Både i spill- og filmbransjen blir det lagt stor vekt på å sikre fremdriften i prosjektet, forteller komponisten:

− Produsenten må vite at den han spør, er i stand til å levere et godt resultat til rett tid. De unngår derfor helst å bruke folk de ikke kjenner, og det kan være vanskelig å komme i kontakte med nye oppdragsgivere. Du er avhengig av å hele tiden oppsøke nye arbeidsoppgaver, de kommer ikke til deg uansett hvor stor suksess du har hatt.

De siste årene har Knut Avenstroup Haugen skrevet musikk til spillene Expeditions Viking og Lords of the Fallen.

− Jeg ble nok satt litt i bås etter Conan-musikken, særlig innen spillverdenen. Jeg skriver gjerne til vikingspill eller spill om fantasy, riddere, demoner og sånne ting. Men jeg både tenker og jobber annerledes nå enn da jeg skrev min første spillmusikk.

− Må ta utgangspunkt i stemningen

Den kreative prosessen er også annerledes når en skriver for spill enn for film:

− Man har ikke så mye konkrete bilder å jobbe ut fra, man må ta utgangspunkt i stemningen. Som regel bør musikken være ganske tilbaketrukket, for den blir hørt mange ganger, og en vil ikke at spillerne skal gå lei.

Komponisten er glad for at Score-konsertene ikke bruker video eller bilder, slik at musikken kan oppleves for seg selv. Han understreker at mye av den nyeste spillmusikken holder høyt nivå, og har sine favoritter:

− Garry Schymans musikk til Bioshock er veldig flott, og Jason Graves' musikk til Dead Space-serien. Jeg liker de spillene som prøver å tenke annerledes om musikken, som tør å stole på historien og underbygge den.

Les også: Hør spillmusikkens utvikling fra pip til prestisjesjanger