Hør spillmusikkens utvikling fra pip til prestisjesjanger
Musikk til dataspill er i dag en selvstendig og livskraftig sjanger, og i desember spiller Oslo-Filharmonien en hel konsert med spillmusikk. Her kan du se og høre glimt fra utviklingen.
Skrevet av Fred-Olav Vatne
De første dataspillene på 1970-tallet hadde i beste fall svært enkle lydeffekter. Etter mer enn fire tiår med tekniske og kreative fremskritt er lydkvaliteten på nye spill i dag glimrende og musikken skreddersydd til formålet. Denne listen er ikke uttømmende hverken med tanke på teknologisk utvikling eller musikalske høydepunkt, men gir et inntrykk av prosessen.
I desember spiller Oslo-Filharmonien høydepunkt fra spillmusikkens historie.
Les mer og kjøp billetter:
SCORE spillmusikkonsert 6. desember
SCORE spillmusikkonsert 7. desember
Pong (1972)
Den amerikanske spillprodusenten Atari lanserte bordtennisspillet Pong som et arkadespill (for spilleautomater) i 1972. Det ble raskt veldig populært og flittig plagiert, og bidro sterkt til å etablere videospill som kommersielt produkt, ikke minst i senere versjoner for hjemmebruk. De karakteristiske "biip-ene" i spillet bærer preg av de teknologiske begrensningene for lyd på denne tiden.
Space Invaders (1978)
Arkadespillet Space Invaders fra japanske Taito var et av de første skytespillene, med skuddvekslinger med fiendtlige romfartøy. Loopen med fire nedadgående toner simulerer "marsjerende" romveser, øker i frekvens parallelt med intensiteten i spillet og medvirker til å skape en suggererende og stresset stemning. Lydsporet innebar et steg i retning kontinuerlig spillmusikk.
Rally X (1980)
Innen 1980 hadde produsentene av spilleautomater klart å installere en ny type lydbrikker i maskinene, og det åpnet for kontinuerlig og mer melodiøs spillmusikk og mer avanserte lydeffekter. Arkadespillet Rally X fra japanske Namco var et av de første spillene med kontinuerlig musikk, en sekvens med seks takter som ble repetert igjen og igjen.
The Legend of Zelda (1986)
Midt på 1980-tallet gikk salget av dataspill nedover. Nedturen snudde brått da Nintendo lanserte sin NES-konsoll i 1985, med en ny, spesialutviklet lydbrikke. Året etter kom det første The Legend of Zelda-spillet. Komponisten Koji Kondo var ansvarlig for lyden og hadde tenkt å bruke Maurice Ravels Bolero til han innså at opphavsretten for musikken fremdeles var gyldig. I stedet skapte han et av spillmusikkens mest berømte temaer.
Sonic the Hedgehog (1991)
På slutten av 1980-tallet lanserte japanske Sega konsollen Genesis som konkurrent til blant andre Nintendos konsoller. Det var komplisert å lage musikk for de nye lydbrikkene i denne konsollen, men den ga bedre lyd enn konkurrentene hadde. Sega ønsket seg dessuten en spillfigur som kunne konkurrere med Nintendos Super Mario. Sonic the Hedgehog ble lansert i 1991, og ble en kjempesuksess.
Quake (1996)
1990-tallet var tiåret da førstepersons skytespill tok av for alvor. Det store gjennombruddet kom med Doom, lansert av amerikanske id Software i 1993. Trent Reznor, frontfiguren i det populære bandet Nine Inch Nails, likte spillet og hadde dessuten fans i selskapet. Det endte i samarbeid: Reznor skrev musikken til det neste store skytespillet deres, Quake.
HALO (2001)
Ved årtusenskiftet var lyd med CD-kvalitet blitt vanlig i spillene, noe som åpnet nye muligheter. I 2001 lanserte Microsoft sin første spillkonsoll Xbox. HALO, et førstepersons skytespill med handling lagt til det 26. århundre, ble konsollens første, store suksess. Musikken av Martin O'Donnell ble også svært populær, med stor variasjon i stil og instrumentbruk og musikere fra Chicago Symfoniorkester. Han beskriver inspirasjonen til musikken som "Samuel Barber møter Giorgio Moroder".
Assassin's Creed (2007)
I 2007 lanserte franske Ubisoft det actionpregede eventyrspillet Assassin's Creed. Handlingen veksler mellom nåtiden, middelalderen og renessansen og foregår blant annet i Jerusalem, Damaskus og Firenze. Ubisoft ønsket seg en komponist som kunne kombinere musikalske elementer fra de ulike epokene og regionene med moderne elektroniske effekter, og valget falt på danske Jesper Kyd.
The Last of Us (2013)
Siden årtusenskiftet har spillmusikkfeltet vokst og modnet og rommer nå et stort spekter av uttrykksformer på samme måte som filmmusikk. Et eksempel på spillmusikkens prestisje er The Last of Us, et overlevelsesspill lansert av Sony for PlayStation i 2013. Den argentinske komponisten Gustavo Santaolalla hadde skrevet filmmusikken til Babel og Brokeback Mountain da han kastet seg over karakterskildringene i spillet.
Les mer og kjøp billetter til Oslo-Filharmoniens spillmusikkonsert: