Oslo-filharmonien og Aulaseriene inngår samarbeid om kammermusikk

– Oslo-filharmonien vender hjem til sine røtter i Universitetets aula når vi nå etablerer et kammermusikalsk samarbeid med Aulaseriene, sier Alex Taylor, kunstnerisk plansjef i Oslo-filharmonien.

Skrevet av John-Halvdan Halvorsen

Universitetets aula

Foto UiO/Terje Heiestad

– Oslo-filharmoniens satsning på kammermusikk for sine orkestermusikere strekker seg langt tilbake. Jeg er derfor svært glad for at vi nå inngår dette samarbeidet, sier Thormod Rønning Kvam, pianist og kunstnerisk leder for Aulaseriene.

Aulaseriene ble etablert i 2020 som en ny, toneangivende satsning innen kammermusikk på internasjonalt nivå. Serien har konserter hver siste lørdag i måneden i det nybygde Aularommet på kulturdestinasjonen Ramme i Hvitsten, og påfølgende søndag i Universitetets aula. Kvam kaller satsingen ambisiøs.

– Denne felles satsingen på kammermusikk, med både internasjonalt etablerte utøvere og yngre musikere og et profesjonelt apparat som våger å satse langsiktig, gjør dette til en ambisiøs satsning. Det er litt for mange konserter i Oslo med litt for lite publikum. Dette ønsker vi å gjøre noe med ved å slå sammen våre satsninger innen kammermusikk, sier han.

Det blir et klassisk møte med norsk folkemusikk i den første konserten med Oslo-filharmonien. Fiolinist Åshild Breie Nyhus, som har bakgrunn som folkemusiker, har invitert med seg fire kollegaer fra orkesteret på en reise gjennom norske, slåtteinspirerte kvartetter av Edvard Grieg og Johan Kvandal. Disse er bundet sammen med slåtter etter Knut Dahle.

– Dette blir et intenst og inspirert møte mellom norsk folketradisjon og klassisk musikk, forteller kunstnerisk plansjef i Oslo-filharmonien, Alex Taylor.

Aulaseriene fokuserer på det unike møtet mellom Munch og musikk, og bygger også bro mellom Munchs liv og virke i Oslo og på Ramme, hvor han oppholdt seg mye mens han arbeidet med Aulamaleriene.

Oslo-filharmoniens første konsert i konsertserien blir 25. mars på kulturdestinasjonen Ramme en halvtimes kjøretur sørøst for Oslo, før samme program spilles i Universitetets aula søndag 26. mars, begge med konsertstart kl. 15. De neste samarbeidskonsertene blir 10. og 11. juni, og snart annonseres datoene til høsten.

– Med dette samarbeidet drar orkesteret på mange måter hjem til sine røtter, når vi nå skal spiller kammerkonserter i orkesterets gamle konsertsal, forklarer Taylor.

Oslo-filharmonien og Universitetets aula har en lang felles historie. Etter en periode med konserter i Logens Store Sal etter orkesterets stiftelse i 1919, ble de fleste konsertene flyttet til Universitetets aula. Dette ble orkesterets hovedarena frem til 1970-tallet, da orkesteret flyttet til Oslo Konserthus.

Aulaseriene har en tydelig kunstnerisk profil, og hvert år har et tema. 2023-sesongens tema er brobygging.

– Viktigheten av håp, samhold og fellesskap er større en noen gang. Dette er noe vi ønsker å formidle gjennom musikken og våre felles kunstneriske opplevelser, sier Kvam om valget av årets tema.