Det er noe eget med Wien

Direktør Ingrid Røynesdal skriver reisebrev fra Oslo-Filharmoniens Europa-turné.

Oslo-Filharmonien og Truls Mørk spiller i Konzerthaus i Wien torsdag kveld.

Foto Ingrid Røynesdal

Idet flyet treffer bakken på Vienna Airport starter Johann Strauss' musikk å spille over høyttaleren. På gatene i sentrum sykler folk med cello på ryggen. Opp Mahler-strasse. Ned Schubert-gasse. Mot Beethoven-platz. Inn Liszt-strasse. Det er plakater overalt som reklamerer for de utallige konsertene som finner sted her, og konsertsalen Musikverein er trolig noe av det nærmeste som man kommer en fysisk manifestasjon av klassisk musikk. De store arkitektoniske monumentene, museene, konserthusene og operaen lyser i det hele tatt av storhet, stolthet og historie.

Det er neppe tilfeldig at Bergen Filharmoniske Orkester og Det Norske Blåseensemble turnerer i det tyskspråklige området på samme tid som oss. Det er fantastisk å være en del av den gullalderen som vi for tiden har i det klassiske musikkfeltet i Norge. I en tid hvor norske politikere kappes om å legge til rette for økt internasjonalisering av kunstlivet, må man våge å spørre det enkle spørsmålet: Hvem er det som har de største mulighetene til å løfte norsk musikkliv til nye internasjonale høyder? Å bygge styrke rundt aktører som allerede har stor internasjonal løfteevne er i alle fall treffsikker kulturpolitikk.

Det er viktig for gode orkestre å dra på turné. En ting er å spille det samme programmet kveld etter kveld. Det løfter utvilsomt det kunstneriske nivået. Men det handler også om å synes for et større publikum og for et internasjonalt miljø. Og det er også viktig innimellom å ”riste” et orkester ut av hverdagen og på alle måter å bli spleiset enda tettere sammen.

I går startet Oslo-Filharmonien sin høstturné i Basel. Etter akkurat å ha lansert en ny kritikerrost innspilling av hele ballettmusikken til Prokofjevs ”Romeo og Julie” for bare noen uker siden, oppleves det riktig å ta akkurat dette verket med på tur. Repertoaret er ypperlig for kombinasjonen sjefdirigent Vasily Petrenko og orkestret. Den flotteste salen i Basel er gjenstand for en stor renovering, så orkesterkonserter spilles for tiden i musikkteatret i byen. Vi møtte et svært varmt publikum og fikk en veldig fin start på turen. Men det er samtidig noe eget med Wien. Vi gleder oss derfor til i kveld og - sammen med vår enestående solist Truls Mørk - til igjen å møte det kresne og svært godt vante publikummet her.

Les mer om turneen: Oslo-Filharmonien på Europa-turné