Fra kaos i hodet til koreansk inspirasjon
– Det er preget av en søken etter svar i naturen og mot det forjettede land, sier Jan Erik Mikalsen om sitt nye verk som urfremføres av Poing og Oslo-Filharmonien torsdag.
Skrevet av Fred-Olav Vatne
– I begynnelsen var det kaos i hodet mitt når jeg tenkte på hva dette skulle bli, sier komponist Jan Erik Mikalsen om verket som spilles for første gang i Oslo Konserthus 12. januar.
– Da spurte min sørkoreanske kjæreste om ikke verket kunne hete Saan – det er koreansk og betyr fjell. Fra da av falt ting veldig på plass. Som mitt tidligere orkesterverk Songr er det preget av en en søken etter svar i naturen og mot det forjettede land, i dette tilfellet ideen om Korea.
Da Oslo-Filharmonien kontaktet Mikalsen med tanke på et bestillingsverk, foreslo Mikalsen å skrive noe for orkesteret og trioen Poing, med Frode Haltli på akkordeon, Håkon Thelin på kontrabass og Rolf-Erik Nystrøm på saxofon. Ensemblet ble stiftet i 1999 og har siden urfremført mer enn 100 verk.
– Poing hadde bestilt et verk av meg tidligere, for Poing og strykekvartett, og det prosjektet ga mersmak. De er fantastiske musikere, og jeg fikk lyst til å se dem foran et orkester, sier Mikalsen.
– Ikke noe forsøk på å imitere koreansk musikk
Selv om den sentrale inspirasjonen for Saan er koreansk, ønsket ikke komponisten å legge inn altfor tydelige referanser hverken til koreansk natur eller musikk:
– Det koreanske er mer en tanke rundt verket. Det er ikke noe programmusikk her, og heller ikke noe forsøk på å imitere koreansk musikk. De eneste koreanske elementene i musikken er noen koreanske slagverkinstrument, andre sats starter og slutter for eksempel med en bak, slik den ofte brukes i koreansk hoffmusikk.
På urfremførelsen torsdag 12. januar blir det minst to sørkoreanere i salen; i tillegg til dirigenten Han-Na Chang kommer kjæresten på besøk fra New York for anledningen.
Les mer og kjøp billetter: Mikalsen og Musorgskij
Norsk Komponistforening lanserer offisielt sitt 100-årsjubileum på denne konserten.
Saan for Poing og orkester er bestilt av Oslo-Filharmonien med støtte fra Kulturrådet.