Blir sjef for Tasmania Symfoniorkester

Eivind Aadland dirigerer Oslo-Filharmonien i musikk av J.S. Bach og Anton Bruckner torsdag kveld. (Foto: Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien)

Fra 2020 kommer Eivind Aadland til å tilbringe ti uker i året som sjefdirigent i Hobart, Tasmania. Denne uka dirigerer han Bach og Bruckner i Oslo.

Eivind Aadland er godt kjent i Australia: Han har tidligere vært første gjestedirigent i Queensland Symfoniorkester i Brisbane, og dirigerte Tasmania Symfoniorkester for første gang for rundt ti år siden.

− Jeg har vært der mye som gjestedirigent siden da, omtrent én gang i året, sier Eivind Aadland.

− Det er et veldig bra symfoniorkester, og jeg er glad for at jeg har fått et så godt forhold til dem.

I Australia følger konsertsesongen kalenderåret, med lang sommerferie rundt jul. 2020-sesongen blir Aadlands første som sjefdirigent.

− Vi er i gang med å planlegge den første sesongen, og jeg gleder meg veldig til å begynne, sier Aadland.

− Håper det blir anledning til å reise litt rundt

Tasmania Symfoniorkester holder til i delstatshovedstaden Hobart, og er et av de seks profesjonelle orkestrene som drives av ABC, Australian Broadcasting Corporation.

− Orkesterkulturen i Australia er veldig europeisk, og minner kanskje spesielt om den engelske, som så mye annet i Australia. De har flere kjempegode orkestre, og jeg har etter hvert vært innom de fleste. Orkestrene er godt organisert og har gode musikere.

Aadland kommer til å tilbringe ti uker i Hobart hver av de tre sesongene har har skrevet kontrakt for, fordelt på tre opphold i året. Han håper han får muligheten til å utforske omgivelsene også:

− Vanligvis er jeg svært lite turist når jeg er på jobb. Men nå skal jeg være der flere uker i strekk, så jeg håper det blir anledning til å reise litt rundt. Jeg har ikke sett så mye av Tasmania ennå, men det skal være utrolig vakkert der!

− Symfonien gjorde virkelig sterkt inntrykk på meg

Denne uka er det musikk fra kantater av Johann Sebastian Bach og Anton Bruckners Symfoni nr. 7 som står på programmet når Eivind Aadland dirigerer Oslo-Filharmonien.

− Første gang jeg spilte denne symfonien var med Arvid Jansons, faren til Mariss, som dirigent. Det var tidlig på 1980-tallet, mens jeg var konsertmester i Bergen. Symfonien gjorde virkelig sterkt inntrykk på meg. Jeg har elsket Bruckner både før og etter den opplevelsen, og særlig denne symfonien.

Også Bach-verkene på programmet, kantate nr. 82 "Ich habe genug" og Sonate fra kantate nr. 31, er blant Aadlands favoritter.

− Begge hovedverkene på programmet, kantate nr. 82 og symfoni nr. 7, sirkler rundt tema som har med slutten på livet å gjøre, sier han.

− Bruckners store forbilde Richard Wagner var syk og lå på det siste, og Bruckner ville hylle ham med denne symfonien. Bach-kantaten handler om å fredfullt ta avskjed med dette livet. Men temaet inspirerer altså disse to komponistene til å skrive noe av sin vakreste musikk overhodet.

Les mer om konserten: Bach og Bruckner