Blir sjef for Tasmania Symfoniorkester
Fra 2020 kommer Eivind Aadland til å tilbringe ti uker i året som sjefdirigent i Hobart, Tasmania. Denne uka dirigerer han Bach og Bruckner i Oslo.
Skrevet av Fred-Olav Vatne
![](https://ofo.imgix.net/Konsertpromo/Sesong-2017-2018/U46-Aadland.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=393&q=90&w=750&s=4cab17bc238197aefc47ff4f03f4860d 750w, https://ofo.imgix.net/Konsertpromo/Sesong-2017-2018/U46-Aadland.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=524&q=90&w=1000&s=9048d4113fe32bef50f26ce97a8ce765 1000w, https://ofo.imgix.net/Konsertpromo/Sesong-2017-2018/U46-Aadland.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=655&q=90&w=1250&s=c3f0785549465c7cfae032ee53a56c93 1250w, https://ofo.imgix.net/Konsertpromo/Sesong-2017-2018/U46-Aadland.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=786&q=90&w=1500&s=96af7a7cc31a2f71736285d026ed0618 1500w, https://ofo.imgix.net/Konsertpromo/Sesong-2017-2018/U46-Aadland.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=917&q=90&w=1750&s=c8d78286c834f1a9c6089d2f0ad65f02 1750w, https://ofo.imgix.net/Konsertpromo/Sesong-2017-2018/U46-Aadland.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1048&q=90&w=2000&s=179963020c8b01c0ac6bed1c03b79907 2000w, https://ofo.imgix.net/Konsertpromo/Sesong-2017-2018/U46-Aadland.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1179&q=90&w=2250&s=7ab811bc79574354cd5ced4c5ce00bcf 2250w, https://ofo.imgix.net/Konsertpromo/Sesong-2017-2018/U46-Aadland.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1258&q=90&w=2400&s=9e6796ba4342c66c4fc4c0aac4260aa1 2400w)
Eivind Aadland dirigerer Oslo-Filharmonien i musikk av J.S. Bach og Anton Bruckner torsdag kveld. (Foto: Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien)
Eivind Aadland er godt kjent i Australia: Han har tidligere vært første gjestedirigent i Queensland Symfoniorkester i Brisbane, og dirigerte Tasmania Symfoniorkester for første gang for rundt ti år siden.
− Jeg har vært der mye som gjestedirigent siden da, omtrent én gang i året, sier Eivind Aadland.
− Det er et veldig bra symfoniorkester, og jeg er glad for at jeg har fått et så godt forhold til dem.
I Australia følger konsertsesongen kalenderåret, med lang sommerferie rundt jul. 2020-sesongen blir Aadlands første som sjefdirigent.
− Vi er i gang med å planlegge den første sesongen, og jeg gleder meg veldig til å begynne, sier Aadland.
− Håper det blir anledning til å reise litt rundt
Tasmania Symfoniorkester holder til i delstatshovedstaden Hobart, og er et av de seks profesjonelle orkestrene som drives av ABC, Australian Broadcasting Corporation.
− Orkesterkulturen i Australia er veldig europeisk, og minner kanskje spesielt om den engelske, som så mye annet i Australia. De har flere kjempegode orkestre, og jeg har etter hvert vært innom de fleste. Orkestrene er godt organisert og har gode musikere.
Aadland kommer til å tilbringe ti uker i Hobart hver av de tre sesongene har har skrevet kontrakt for, fordelt på tre opphold i året. Han håper han får muligheten til å utforske omgivelsene også:
− Vanligvis er jeg svært lite turist når jeg er på jobb. Men nå skal jeg være der flere uker i strekk, så jeg håper det blir anledning til å reise litt rundt. Jeg har ikke sett så mye av Tasmania ennå, men det skal være utrolig vakkert der!
− Symfonien gjorde virkelig sterkt inntrykk på meg
Denne uka er det musikk fra kantater av Johann Sebastian Bach og Anton Bruckners Symfoni nr. 7 som står på programmet når Eivind Aadland dirigerer Oslo-Filharmonien.
− Første gang jeg spilte denne symfonien var med Arvid Jansons, faren til Mariss, som dirigent. Det var tidlig på 1980-tallet, mens jeg var konsertmester i Bergen. Symfonien gjorde virkelig sterkt inntrykk på meg. Jeg har elsket Bruckner både før og etter den opplevelsen, og særlig denne symfonien.
Også Bach-verkene på programmet, kantate nr. 82 "Ich habe genug" og Sonate fra kantate nr. 31, er blant Aadlands favoritter.
− Begge hovedverkene på programmet, kantate nr. 82 og symfoni nr. 7, sirkler rundt tema som har med slutten på livet å gjøre, sier han.
− Bruckners store forbilde Richard Wagner var syk og lå på det siste, og Bruckner ville hylle ham med denne symfonien. Bach-kantaten handler om å fredfullt ta avskjed med dette livet. Men temaet inspirerer altså disse to komponistene til å skrive noe av sin vakreste musikk overhodet.
Les mer om konserten: Bach og Bruckner