– Praktfulle fremførelser

Oslo-Filharmoniens nyeste CD-er har blitt anmeldt i en rekke aviser og magasiner både i Norge og i utlandet den siste tiden. Her får du en oversikt med både smakebiter fra og lenker til anmeldelsene.

Skrevet av Fred-Olav Vatne

Tre nye CD-er fra 2016: To med symfonier av Per Nørgård og en med musikk for obo av Ketil Hvoslef, Harald Sæverud og W.A. Mozart.

Vår aller nyeste utgivelse er CD-en med obokonserter av Ketil Hvoslef og Harald Sæverud og Mozarts obokvartett. Oslo-Filharmoniens solooboist David Friedemann Strunck er solist på konsertene og spiller kvartetten sammen med kolleger fra orkesteret. Arvid Engegård dirigerer obokonsertene.

– En aldeles utsøkt framføring

Ståle Wikshåland skriver i Dagbladet: "... oboisten David Friedemann Strunck ... er omdreiningspunktet for en utgivelse på Lawo. Det kammermusikalske består her i en aldeles utsøkt framføring av Mozarts obo-kvartett K370, sammen med musikere fra Oslo-Filharmonien. Og så bærer hans finstemte oboklang oss videre, inn i Ketil Hvoslefs obo-konsert, som hører til noe av det fineste Hvoslef har gjort ..."

Les anmeldelsen (abonnement): Kammermusikalsk

Sjur Haga Bringeland skriver i Dag og Tid: "Eit lekrare programmert album er det sjeldan eg har høyrt ... Tyske David Friedemann Strunck, solooboist i Oslo Filharmoniske Orkester, opnar med Wolgang Amadeus Mozarts Obokvartett i F-dur, framførd med artikulatorisk akkuratesse og elegant frasering i godt samspel med fiolinen (Elise Båtnes) bratsjen (Henninge Båtnes Landaas) og celloen (Bjørn Solum)." (papir)

I anledning lanseringen i juni var David Friedemann Strunck gjest i musikkprogrammet Spillerom i NRK P2:

Lytt til programmet: Strunck gjest i Spillerom

Trond Erikson skriver på Den klassiske CD-bloggen: "Det som virkelig slår en når man hører på disse tre verkene er hvor uanstrengt og delikat Strunck spiller. ... et meget lydhørt og varmtspillende Oslo Filharmoniske Orkester, dirigert av Arvid Engegård.

Les anmeldelsen: Delikat obospill

John Miller skriver i nettmagasinet HRAudio.net: "You would have to go far to find a more compelling and well-recorded K370 than this one by Strunck and colleagues! ... Even on my first playing, I was immediately attracted to Hvoslef's work, and to Strunck's perceptive insights of the concerto's often mystic voicing"

Les anmeldelsen: Review Mozart, Hvoslef, Sæverud

CD-en ble også anmeldt av Remy Franck på nettmagasinet Pizzicato.lu: Nordische Oboe

"Editor's Choice" i Gramophone

I april ble to CD-er med til sammen fire Per Nørgård-symfonier gitt ut på DaCapo Records med John Storgårds som dirigent.

Olav Egil Aune i Vårt Land skriver: "... det er Oslo­­-
filharmonikerne som står for Nørgårds blå intensitet, dyrking av klanger lag på lag, tydelig i kantene, det vi sitter fremst på stolen for å hente inn i oss."

Les anmeldelsen: Den kronisk nysgjerrige Per Nørgård

Andrew Clements i The Guardian skriver: "... exemplary performances from the Oslo Philharmonic in crystalline recordings that fasten on every sonic detail in the scores. ... It creates an exhilarating, sometimes revelatory musical journey ..."

Les anmeldelsen: Nørgård: Symphonies review − an exhilarating musical journey

Andrew Mellor skriver i Gramophone, der CD-en også ble utvalgt som "Editor's Choice": "The brass and percussion offer extreme restraint and delicacy. The Oslo string sound is tight but can be wholly embracing too. ... In music that’s deceptively tricky to pace, Storgårds delivers – again. ... These are magnificent performances ..."

Les anmeldelsen: Nørgård Symphonies Nos 2, 4, 5 & 6

I BBC Music Magazine ble CD-ene utvalgt til månedens "Orchestral Choice", og anmelder Stephen Johnson skriver: "There is something almost miraculous about the way Finnish conductor John Storgårds has brought this music so finely and compellingly into focus ... And the details – it isn't just the clarity, it's the expressiveness of it all that impresses again and again."

Thomas Michelsen i Politiken skriver: "... på Oslofilharmonikernes fremragende indspilninger kan alting høres. Ikke bare de heftige fanfarer, men også alle de små pustelyde fra blæsere, der spiller på løse mundstykker ... Det er mesterligt gjort. Funderet på respekt og en nutidig standard for orkesterspil, som Per Nørgård med sin musik har været med til at rykke grænser for i løbet af sin livslange musikalske opdagelsesrejse." (papir/abonnement)

Denne og enda flere anmeldelser kan du også lese på DaCapo Records' nettside: Nørgård symphonies

Les også vårt intervju med John Storgårds: Gir ut fire Nørgård-symfonier

– Musisering som tar pusten fra deg

Flere enkeltmusikere fra orkesteret har også gitt ut eller bidratt på nye CD-er i år.

Kontrabassist Dan Styffe ga ut sitt åttende studioalbum "Octophonia", som blant annet fikk terningkast seks i Klassisk Musikkmagasin, der anmelder Martin Anderson skriver: "Dette er ganske enkelt musisering som tar pusten fra deg". (papir/abonnement)

Andrew Mellor skriver i The Strad: "This is Simax’s fourth exploration of the sonority of the double bass from the instrument’s Nordic doyen, Dan Styffe ... he has no shortage of technique, plenteous sensitivity and a wonderful instrument by Gasparo da Salò."

Les anmeldelsen: Octophonia

Indiana Raffaelli i det italienske musikkmagasinet Archi skriver: "Dan Styffe formidler sann kjærlighet og glede og en nesten konstant undring over klangvariasjonen i sitt eget instrument. Bemerkelsesverdig renhet og skjønnhet i lyden, alltid vel utført og rik på harmonier."

Rob Nairn i Bass World skriver: "Another really world class disc from Styffe."

CD-en ble også godt mottatt av Trond Erikson på Den Klassiske CD-bloggen.

Åshild Breie Nyhus spiller bratsj i orkesteret, men spiller hardingfele på sin nyeste CD sammen med søster og pianist Ingfrid Breie Nyhus. På CD-en med musikk av Johan Halvorsen, Johan Kvandal og Sven Nyhus bidrar også orkesterkollegene Per Sæmund Bjørkum (fiolin) og Anders Rensvik (bratsj).

Ståle Wikshåland skriver i Dagbladet: "... her hører vi Åshilds talenter som felespiller, og de fortar seg ikke på resten av plata" (papir/abonnement)

(Sitatet i tittelen på artikkelen er oversatt og hentet fra Nørgård-anmeldelsen i Gramophone.)