Foto Giorgia Bertazzi

Han ble på kort tid en av verdens mest ettertraktede pianister, alltid fremhevet for originalitet og intensivitet ved siden av tonal sensitivitet og usedvanlig teknikk.

Martin Helmchen mottok Gramophone Music Award allerede i 2018. Det var for Beethovens pianokonserter med Deutsches Symphonie-Orchester Berlin ledet av Andrew Manze (Alpha Classics), og i 2022 fikk han ICMA-prisen. 

Han har lenge opptrådt med mange av de mest anerkjente orkestrene i Europa, som i Berlin, Wien, London, Birmingham Leipzig, Zürich og Paris og i USA med Boston- og Chicago Symphony og New York Philharmonic. I Skandinavia opptrer han jevnlig med hovedstadsorkestrene. Som kammermusiker spiller han med bl.a. Marie-Elisabeth Hecker, Frank Peter Zimmermann, Julian Prégardien, Antje Weithaas og Carolin Widmann. I sesongen 2022-23 spiller han med bl.a. Chicago Symphony, Pittsburgh Symphony, WDR Sinfonieorchester Köln, Tokyo Metropolitan Symphony, NDR Radiophlarmonie Hannover og Deutsches Symphonie-Orchester Berlin. Med sistnevnte har han hattt tre store prosjekter. Som recitalsolist spiller han bl.a. I Boston Celebrities Series. Sammen med ektfellen, fiolinisten Marie-Elisabeth Hecker, har han bestilt en dobbelkonsert av York Höller som ble uroppført under Klavier-Festival Ruhr I 2022 og fremføres på flere festivaler i denne sesongen og bl.a. med Deutsches Symphonie-Orchester Berlin. Med Frank Peter Zimmermann spiller han på flere europeiske festivaler.

Martin Helmchen har eksklusiv innspillingsavtale med Alpha Classics, der hans nyeste utgivelse er det kritikerroste Schumann-albumet Noveletten und Gesänge der Frühe. I 2021 utkom et Weber-album med Konzerthausorchester Berlin og Christoph Eschenbach. Han har også utgivelser av av Beeethoven og Messiaen. 

Martin Helmchen er født i Berlin. Der studerte han hos Galina Iwanzowa, senere i Hannover og også hos Alfred Brendel. Hans karriere skjøt for alvor fart i 2001, da han vant Concours Clara Haskil. Siden 2010 har han vært assosiert professor i kammermusikk på Kronberg-akademiet. Hans forrige engasjement med Oslo-filharmonien var i 2018, da han spilte Mozarts Pianokonsert nr. 22.

Skrevet av Marit Gaasland