Christian Michael Berg

Slagverk Solo

− Jeg var så heldig å få den "rette" som lærer allerede da jeg var 12 år. Det viste seg at Per Melsæter både skulle bli en veldig nær venn og kollega − til og med min forgjenger i stillingen jeg i dag har i Oslo-Filharmonien. Inspirasjonen fra ham gjorde meg fast bestemt på yrkesvalget, og fra jeg var 14 var målet klart; jeg ville bli orkestermusiker.

Christian Michael Berg
  • Ansatt: 1989
  • Født: 1963 i Graz, Østerrike, oppvokst i Larvik
  • Utdannelse: Studerte ved Norges musikkhøgskole, studieopphold i Chicago, New York, London, Wien og St. Petersburg.
  • Solistvirksomhet: Solist med Trondheim Symfoniorkester, recitalkonserter i Larvik (marimba). Solistkonserter med Oslo-Filharmonien: Messiaen (flere verk/konserter), Milhaud (Oslo og Larvik høsten 2009). Uroppførelse, Kruse: Konsert for to slagverkere og orkester, bestillingsverk oppført i 1999, medsolist Terje Viken. Også fremført i 2000.
  • Annet: Mottok Oslo-Filharmoniens Venners stipend 2008. Har spilt kammermusikk med forskjellige ensembler siden 1980 og medvirket på mange norske festivaler. Soloslagverker i Trondheim Symfoniorkester 1984−1989. Har gitt ut følgende bøker: Lilletromme, rudimentære øvelser og interpretasjon, Norsk Noteservice AS 2008; Grieg for marimba, Norsk Noteservice AS 2009.

Christian Michael Berg fikk sitt første møte med trommer og slagverk i korps som tiåring. En av hans første lærere skulle få stor betydning for at han ble musiker:

− Jeg var så heldig å få den "rette" som lærer allerede da jeg var 12 år. Det viste seg at Per Melsæter både skulle bli en veldig nær venn og kollega − til og med min forgjenger i stillingen jeg i dag har i Oslo-Filharmonien. Inspirasjonen fra ham gjorde meg fast bestemt på yrkesvalget, og fra jeg var 14 var målet klart; jeg ville bli orkestermusiker.

Han fikk senere viktige impulser fra Per Erik Thorsen, tidligere soloslagverker i Oslo-Filharmonien og lærer på Norges musikkhøgskole, og fra amerikanske Leigh Howard Stevens, som i løpet av flere sommerkurs inspirerte Christian til å spesialisere seg på marimba, et av hans viktigste instrumenter på podiet i dag.

Et orkester med høy kvalitet og arbeidsmoral

Christian ble ansatt i Oslo-Filharmonien i 1989, og har siden vært solist med orkesteret flere ganger. Hans største opplevelse med orkesteret så langt, var Oslo-Filharmoniens uke som residensorkester i Wien, med nytt program hver kveld.

− Det som gir meg størst glede i arbeidet som musiker, er utfordringen ved å spille i et orkester med så høy kvalitet og arbeidsmoral, variasjonen i det å spille slagverk, samholdet i slagverksgruppen og de fantastiske konsertopplevelser både hjemme og på turne.

Som lytter setter han stor pris på Mahler, men er også glad i moderne jazz og progressiv rock. Og mener at publikum får en best mulig konsertopplevelse når de har alle sanser åpne og «lar klokka stoppe». I tillegg til musikken er Christian veldig opptatt av vin og mat:

− Jeg importerer vin fra Italia under firmanavnet Olfactus og leverer til Vinmonopolet og flere restauranter. I tillegg er tid i naturen med fluestanga både herlig avslappende og ekstremt spennende!