− Den største gleden ved å være musiker er nok følelsen de gangene alt klaffer mellom utøverne, samtidig som man klarer å bygge en bro til publikum, slik at alle i rommet føler de er med på noe helt spesielt. Et øyeblikk som kun skjer der og da, som vi alle deler. Det kan oppleves som veldig sterkt noen ganger.
Frode Berg
Frode Bergs mor sang i Oslo Filharmoniske Kor da han vokste opp, og han fikk etter hvert rik tilgang til Oslo-Filharmoniens plater.
− Vi hadde mange innspillinger med orkesteret og Mariss Jansons, blant annet slet jeg vel nærmest ut en LP med Sjostakovitsj’ femte symfoni.
Da han begynte på ungdomsskolen, kom han i klasse og parallellklasse med to gitarister fra Lier musikkskole, der han gikk og lærte å spille piano. Det skulle bli avgjørende for hans musikalske utvikling:
− Vi startet band, jeg begynte å spille elbass, og vi ble ordentlige musikknerder. Hver mandag morgen sammenlignet vi antall timer øvd i helgen. Vi endte til slutt opp som musikere alle tre, så det må jo ha fungert. Det meste av fritiden gikk med til å øve sammen, høre på plater, og rett og slett være hundre prosent oppslukt av musikk. På den tiden rock, etter hvert jazz og jazzrock.
− Det kan oppleves som veldig sterkt
Ungsomsvennene er i dag anerkjente og meritterte musikere, Thomas Kjekstad som klassisk gitarist og Håvard Caspersen som elgitarist. Selv studerte han med lærere som Remigius Klackansky (første lærer på elbass), Hans Christian Holm (første lærer på kontrabass) og Knut Guettler på Norges musikkhøgskole, og hentet også inspirasjon fra sine forbilder:
− De viktigste forbildene er nok John Patitucci, som jeg har hatt glede av å studere med privat ved flere anledninger, Charlie Haden, Gary Peacock, Jaco Pastorius, Miles Davis, og mine ungdomshelter som for meg har mer enn tålt tidens tann − Billy Sheehan og Steve Harris.
Frode har hatt en allsidig karriere som musiker innen klassisk musikk, jazz, teatermusikk og på turné med store internasjonale artister, som Donna Summer. Han har vært ansatt i Oslo-Filharmonien siden 2010.
− Den største gleden ved å være musiker er nok følelsen de gangene alt klaffer mellom utøverne, samtidig som man klarer å bygge en bro til publikum, slik at alle i rommet føler de er med på noe helt spesielt. Et øyeblikk som kun skjer der og da, som vi alle deler. Det kan oppleves som veldig sterkt noen ganger.
− Ta en sjans på noe du ikke vet hva er
Kontrabassisten har også fått gjenoppleve musikken som inspirerte ham så sterkt i oppveksten:
− Det var et høydepunkt for meg første gang jeg fikk være med på å spille Sjostakovitsj’ femte symfoni, noen år før jeg fikk fast jobb i orkesteret.
Frode anbefaler å iblant gå på konsert med musikk en ikke kjenner fra før:
− Ta en sjans’ på noe du ikke vet hva er, og kom med et åpent, nysgjerrig og lyttende hjerte. Det verste som kan skje er jo at musikken ikke treffer deg, men oppsiden er så uendelig bra. Det kan være døråpner til et helt nytt univers som du ikke ville visst om dersom du bare gikk etter det kjente og kjære.
Musikk opptar det meste av hans tid, når han ikke er på jobb med orkesteret eller forbereder seg til det, liker han å øve og utforske innen andre musikalske retninger på kontrabass og bassgitar.
- Ansatt: 2010
- Født: 1971
- Utdannelse: Studerte med Knut Guettler ved Norges musikkhøgskole, mesterklasse med Ludwig Streicher, privatundervisning hos bl.a. John Patitucci, Mike Richmond, Jeff Andrews, Mark Egan, Bjørn Kjellemyr og Terje Gewelt.
- Innspillinger: Har siden 1995 medvirket i over 40 innspillinger innenfor klassisk, jazz, viser, barneinnspillinger og pop. Åtte utgivelser med Helge Lien trio.
- Priser: Spellemannprisen for jazz i 2008 for Troll med Helge Lien Trio.
- Annet: Fra 1995 engasjementer i Kringkastingsorkestret, Den Norske Operas Orkester, Bergen Filharmoniske Orkester, Stavanger Symfoniorkester og Oslo-Filharmonien. Har spilt på en rekke jazzfestivaler, spilt teatermusikk, deltatt på store TV-produksjoner, jobbet som kapellmester og vært bandmusiker for internasjonale artister som Paul McCartney og Donna Summer.