Gonzalo Moreno

Klaver Solo

− Kom med et åpent sinn, uten forutinntatte meninger om utøverne eller komponistene.

Gonzalo Moreno
  • Ansatt: 1992
  • Født: 1966 i Madrid
  • Utdannelse: Studerte ved Musikkonservatoriet i Madrid og Royal Academy of Music i London, privatstudier hos Roger Vignoles i London, stipendiat hos Sigmund Hjelseth og Eva Knardahl ved Norges musikkhøgskole.
  • Solistvirksomhet: Solistkonserter med Oslo-Filharmonien: Kverndokk og Sjostakovitsj. Solist og kammermusiker blant annet på Oslo Kammermusikk Festival, Festspillene i Bergen, Risør kammermusikkfest, Schleswig-Holstein-festivalen. Uroppførelse: Kverndokk: The Chrystal Cabinet for fiolin, klaver og orkester, skrevet for Gonzalo Moreno og Peter Herresthal, uroppført med Oslo-Filharmonien 2003.
  • Innspillinger: Thommessen: Bull’s EYE o.a. verk, medsolist Peter Herresthal, Oslo-Filharmonien/Rolf Gupta (BIS 2006). Akkompagnatør i en rekke solo- og kammerinnspillinger, bl.a. med Dan Styffe og Vertavo-kvartetten.

Gonzalo Moreno vokste opp i Madrid og fikk sin første, store inspirasjon til å bli musiker fra å lytte til Tsjaikovskijs Svanesjøen på en kassettspiller hjemme da han var fem-seks år gammel. Siden ble det klaverstudier i Madrid, London og Oslo.

− Den som satte det dypeste avtrykket i meg tror jeg var Elena Romero, min pianolærer i tenåringsårene. Hun var elev av Frank Marshall, som hadde et musikkakademi i Barcelona og hadde vært assistenten til pianisten og komponisten Enrique Granados.

− Mottakelsen fra publikum var overveldende

Gonzalo ble engasjert i Oslo-Filharmonien i 1991 og fast ansatt året etter. Siden har han vært solist med orkesteret flere ganger, og flotte opplevelser har det vært mange av:

− Det er vanskelig å velge én, men jeg husker spesielt godt første gang jeg var med til Salzburg-festspillene med Mariss Jansons som dirigent. Vi spilte suiten fra Stravinskijs Ildfuglen, Bartóks bratsjkonsert og Alpesymfonien av Richard Strauss. Mottakelsen fra publikum var overveldende.

Han er lite lysten på å peke ut noen favorittverk av de mange han han hørt og spilt:

− Som profesjonell musiker føler jeg at det blir et umulig spørsmål å besvare, på samme måte som om jeg hadde blitt spurt hvilket av mine barn står mitt hjerte nærmest.

Pianisten har følgende råd til publikummere som vil ha en best mulig konsertopplevelse:

− Kom med et åpent sinn, uten forutinntatte meninger om utøverne eller komponistene.