Jan-Olav Martinsen

Horn Tredjestilling

− Det som betyr aller mest for meg, er å få spille de beste verkene i musikkhistorien med så dyktige og dedikerte kolleger som jeg har i Oslo-Filharmonien. Vi er heldige som får spille med gode dirigenter, og for meg oppstår de magiske øyeblikkene når jeg kjenner at det «tar av» på konsertene.

Jan-Olav Martinsen
  • Ansatt: 1997
  • Født: 1964 i Fredrikstad
  • Utdannelse: Studerte hos Frøydis Ree Wekre og Kjell Erik Arnesen, klaverstudier hos Hildegunn Reuter.
  • Solistvirksomhet: Solistengasjementer med Bergen Filharmoniske Orkester, Forsvarets Stabsmusikkorps, Oslo Sinfonietta og på kirkekonserter med forskjellige organister. Solistkonserter med Oslo-Filharmonien: Dukas' Villanelle.
  • Innspillinger: Har medvirket på et stort antall innspillinger innen symfonisk musikk, kammermusikk, samtidsmusikk, storband og pop.
  • Annet: Medlem av Norwegian Brass Expo, prosjektmusiker i Det Norske Kammerorkester, solohornist i Den Norske Operas Orkester 1983−1997.

Hornist Jan-Olav Martinsen vokste opp i Moss, i et hjem med en stor platesamling og en far som spilte i Forsvarets Stabsmusikk. Hans egen løpebane som musiker begynte på pianokrakken:

− Jeg har vært heldig og hatt gode lærere helt fra jeg begynte å spille piano og senere horn. Frøydis Ree Wekre og Kjell Erik Arnesen har vært de viktigste hornlærerene mine.

Arnesen har siden i mange år vært Jan-Olavs kollega i Oslo-Filharmonien.

Magisk når det «tar av» på konsertene

Jan-Olav synes det er vanskelig å trekke fram enkeltopplevelser blant alle konsertene siden han begynte i orkesteret i 1997:

− Det som betyr aller mest for meg, er å få spille de beste verkene i musikkhistorien med så dyktige og dedikerte kolleger som jeg har i Oslo-Filharmonien. Vi er heldige som får spille med gode dirigenter, og for meg oppstår de magiske øyeblikkene når jeg kjenner at det «tar av» på konsertene.

Hornistens favorittmusikk avhenger av hvor han befinner seg, på podiet eller hjemme i stua:

− Som hornist er det selvfølgelig stort å få spille symfoniene til Mahler og Bruckner, men når jeg lytter til musikk hjemme, liker jeg svært godt å høre på barokkmusikk, eller Haydn og Beethoven. Ellers er jeg svært glad i Stravinskijs musikk, og hans Pulcinella-suite er kanskje det verket jeg liker aller best å spille.

Når han ikke spiller, liker Jan-Olav å følge med på hva som skjer innen kunst og arkitektur, og han er svært glad i å være ute i naturen, gjerne i en kajakk.