Frode Cato Carlsen

Fagott Tilleggsinstr. kontrafagott

− Mine foreldre klarte nesten ikke holde meg tilbake når det lokale skolekorpset gikk forbi.

Frode Cato Carlsen
  • Ansatt: 1989
  • Født: 1961 i Ålesund
  • Utdannelse: Studerte hos Torleiv Nedberg og Eirik Birkeland ved Østlandets Musikkonservatorium.
  • Annet: Fast vikar i Kringkastingsorkestret 1987−1989.

Fagottist Frode Cato Carlsen vokste opp i Ålesund og ble tidlig svært opptatt av musikk:

− Mine foreldre klarte nesten ikke holde meg tilbake når det lokale skolekorpset gikk forbi, forteller han.

− Der ble jeg også tatt inn så fort jeg kom i korpsmoden alder, ti år gammel.

Det var en sjeldenhet med fagott i korpsene

Aspøy Skolemusikkorps i Ålesund hadde på den tiden en dirigent ved navn Arild Rønneberg.

− Han var svært engasjert, og var den direkte årsaken til at fagotten ble mitt instrument. Tidlig på 1970-tallet var det en sjeldenhet med fagott i korpsene, sannsynligvis like sjeldent som i dag, men han Arild ville også ha uvanlige instrumenter som obo, fagott og valthorn i skolekorpset sitt.

Etter hvert ble Frode også spurt om å spille i orkester i hjembyen.

− Ålesund Symfoniorkester og Ungdomsorkesteret i byen ble min inngang til den symfoniske musikken. Min musikklærer Inge Fjørtoft, som dirigerte Ungdomsorkesteret og spilte bratsj i «Symfen», var en viktig person for meg i den tiden. Morsomt var det også at Oslo-Filharmoniens mangeårige konsertmester Ernst Glaser kom til Ålesund som musikksjef og dirigent for orkesteret akkurat på den tiden jeg begynte som orkesterfagottist.

− En utrolig tid fulgte

Frode rakk å prøve seg i noen andre deler av arbeidslivet før han ble musiker:

− Etter noen år i bygg og anleggsbransjen og enda flere år i transportbransjen startet jeg min musikkutdanning ved Østlandets Musikkonservatorium med Filharmoniens Torleiv Nedberg som fagottlærer. Filharmoniker Eirik Birkeland overtok etter hvert som lærer og underviste meg til jeg gikk ut etter fire år.

Etter studiene jobbet Frode i to år som vikar i Kringkastingsorkestret, før han ble ansatt i Oslo-Filharmonien i 1989.

− En fin tid fulgte med fantastiske dirigenter, konserter, turnéer og ikke minst, kollegaene mine i orkesteret som ble viktige inspirasjonskilder uke etter uke, år etter år. Jeg retter en takk særskilt til mine fagottgruppekollegaer Per Hannisdal, Eirik Birkeland, Knut Bjærke, Linn Cecilie Ringstad og Roman Reznik for veldig bra samarbeid og utsøkt samspill i mine nesten 27 år i orkesteret.