Ole Morten Gimle

Cello

− Min største glede som musiker er å bidra til å opprettholde musikklivet i vårt samfunn. Musikken formidler skjønnhet og er en motvekt til det rasjonelle. Musikken er en nødhavn for mennesker som trenger mer for sin sjel enn underholdning og siste nytt fra børsen.

Ole Morten Gimle
  • Ansatt: 1983
  • Født: 1960 i Halden
  • Utdannelse: Første studier med Geir Tore Larsen. Kandidatstudium ved Norges musikkhøgskole med Aage Kvalbein. Diplomstudium ved Musikkonservatoriet i Utrecht med Dmitri Ferschtman. Mesterklasser med Arto Noras, Frans Helmerson, Erling Bløndal Bengtsson, Eberhard Finke og William Pleeth. Andre studier: Ensembleledelse ved Norges musikkhøgskole. Administrasjon og ledelse ved Norges musikkhøgskole. Historie ved Høgskulen i Volda. Norsk og idéhistorie ved Høgskolen i Telemark.
  • Annet: Aktiv med el-cello i sjangrene country/pop/rock. Lektor ved Rud videregående skole, Bærum.

− I min ungdom åpnet musikken en spennende mulighet for kreativ utfoldelse og sosialt samvær, forteller cellist Ole Morten Gimle. En finsk komponist og en finsk dirigent hadde også avgjørende betydning for at han ble profesjonell musiker:

− Da jeg fikk spille Sibelius’ symfoni nr. 2 med Okko Kamu som dirigent, bestemte jeg meg for å studere musikk.

− Musikken er en nødhavn

Ole Morten ble ansatt i Oslo-Filharmonien i 1983, og blant mange store personligheter som har jobbet med orkesteret, trekker han fram to navn som spesielt innflytelsesrike:

− Jeg vil særlig nevne dirigentene Mariss Jansons og Herbert Blomstedt. Samtidig har alle mine kolleger i Filharmonien alltid hatt innflytelse på meg gjennom den respektfulle og kvalitetsfremmende orkesterkulturen som vi har skapt sammen.

Noe av det mest krevende og vellykkede han har opplevd med Oslo-Filharmonien var da orkesteret var residensorkester i Wien med Mariss Jansons høsten 1997.

− Vi spilte fem ulike programmer i løpet av én uke og fikk strålende kritikker! Ellers er det alltid en stor glede å få spille musikalske mesterverker med fantastiske kolleger på gode konserter som blir mottatt av et begeistret publikum! Men min største glede er å bidra til å opprettholde musikklivet i vårt samfunn. Musikken formidler skjønnhet og er en motvekt til det rasjonelle. Musikken er en nødhavn for mennesker som trenger mer for sin sjel enn underholdning og siste nytt fra børsen.

− Musikken er ikke at eksakt språk

Ved siden av orkestermusikken spiller cellisten også i flere andre sjangre på el-cello. Av klassiske komponister er Ludwig van Beethoven, Gustav Mahler og Richard Wagner blant favorittene hans:

− Beethoven er dn største. Men jeg er også glad i musikk der komponistene utnytter orkesterpaletten maksimalt, slik som for eksempel i Mahlers symfonier. Et annet favorittverk er Vorspiel und Liebestod fra Tristan og Isolde av Wagner.

Som tilhører på konsert får han størst utbytte dersom han har tilegnet seg en viss kunnskap om verkene og deres kontekst.

− For øvrig tror jeg det er viktigst å være avslappet og åpen. Musikken er ikke et eksakt språk, og derfor må den tolkes fritt. Musikkens storhet er at den kan uttrykke det uutsigelige!

Når han ikke spiller, setter han stor pris på andre kulturopplevelser som opera, ballett, teater, og bildende kunst.

− Jeg leser også mye, og er særlig opptatt av skjønnlitteratur og historie. I tillegg setter jeg stor pris på samvær med familie og venner, samt friluftsliv i skogen, på fjellet og ved sjøen!