Katharina Hager-Saltnes

Cello Nestgruppeleder

− Det som gir meg mest glede i arbeidet som musiker, er å strebe etter å være «inne» i musikken. Med det mener jeg å forstå og deretter formidle musikk til andre. Jeg ser på det som en prosess som er utfordrende og givende.

Katharina Hager-Saltnes
  • Ansatt: 1999
  • Født: 1966 i Tyskland
  • Utdannelse: Studerte hos Maria Kliegel ved Musikkhøyskolen i Köln, Janos Starker ved Indiana University i Bloomington/USA og Wolfgang Boettcher ved Kunsthøyskolen i Berlin.
  • Solistvirksomhet: Solistdebut i Berlin 1994. Solistkonserter med Kristiansand Symfoniorkester og Oslo-Filharmonien (Francaix).
  • Annet: Har medvirket på Oslo Kammermusikk Festival, Kristiansand Kirkemusikkfestival, har spilt i DSO Berlin og Deutsche Kammerphilharmonie Bremen. Var ansatt som solocellist i Den Norske Operas Orkester 1995−1999. Har spilt i Det Norske Kammerorkester.

Cellist Katharina Hager-Saltnes vokste opp i Krefeld helt vest i Tyskland. Hun valgte instrumentet sitt tidlig: Som seksåring var hun på en konsert der hun så en gutt i syvårsalderen spille cello.

− Han var så søt, litt «norsk» med lyst hår og for korte ben for å rekke ned til gulvet, forteller hun.

− Etterpå hadde jeg bestemt meg: jeg ville spille cello!

Etter sin første lærer i Krefeld studerte hun med blant andre Wolfgang Boettcher ved Musikkhøyskolen i Berlin, Janos Starker i USA og Amadeus-kvartetten.

− Det som gir meg mest glede i arbeidet som musiker, er å strebe etter å være «inne» i musikken. Med det mener jeg å forstå og deretter formidle musikk til andre. Jeg ser på det som en prosess som er utfordrende og givende.

Hun ble ansatt i Oslo-Filharmonien i 1999 og har hatt store opplevelser både på store scener og i små formater:

− For meg er det viktig å nå publikum med musikken, for eksempel da vi "fortalte" publikum en historie om årstidene av Vivaldi med Terje Tønnesen som leder. Så har jeg hatt store opplevelser med Filharmonien på verdensarenaer som Carnegie Hall eller Musikverein i Wien.

− Veldig glad i wienerklassikerne

Kammermusikk og barokkmusikk er felter Katharina setter stor pris på.

− Dessverre er dette musikk vi ikke spiller så mye i Filharmonien … av det vi spiller i Filharmonien, er jeg veldig glad i wienerklassikerne!

Som tilhører på konsert liker hun å få vite litt om det som spilles på forhånd:

− Det gir litt hjelp i forkant av konserten enten å lese om verket, eller enda bedre; høre dirigenten fortelle om verket. Det kan føre til at det blir en bedre opplevelse.