Hans Josef Groh

Cello

− Det flotteste med orkesteret vårt er at det stadig utvikler seg, jeg tror Oslo-Filharmonien aldri har spilt bedre enn nå.

Hans Josef Groh

Ansatt: 1992

Født: 1962 i Ebern, Tyskland

Utdannelse: Studerte ved E.T.A. Hoffmann-musikkgymnaset i Bamberg. cellostudiuer hos Martin Ostertag på Musikkhøyskolen i Karlsruhe og hos Valentin Erben på Høyskolen for musikk og utøvende kunst i Wien. Kammermusikkstudier hos Jörg Wolfgang Jahn. Seminarer med Franco Rossi, William Pleeth, Anner Bylsma og André Navarra.

Priser: Spellemanspris 2010 i kategorien samtidsmusikk/utøver for albumet Die 7. Himmelsrichtung.

Annet: Medlem i Det Norske Kammerorkester, Oslo Sinfonietta og strykekvartetten Oslo Session Strings. Tidligere har han vært lærer ved Barrat Dues Musikkinstitutt, medlem av Ensemble 13/Baden-Baden, solocellist i Karlsruhe Kammerphilharmonie og lærer ved Badisches Konservatorium.

Hans Josef Groh vokste opp i den lille middelalder-byen Ebern utenfor Bamberg i Tyskland. Han begynte først å spille piano, som 14-åring startet han med celloundervisning hos en lærer som spilte i Bamberg Symfoniorkester og hadde vært elev av cello-legenden Mstislav Rostropovitsj.

Når den store cellisten kom innom nabobyen Nürnberg for å spille konsert var det selvfølgelig utsolgt til siste sete, men Hans Josef fikk ved en tilfeldighet en billett. Konserten skulle bli en skjellsettende opplevelse for den unge cellisten:

− Jeg glemmer aldri klangen da Rostropovitsj spilte, den gikk rett inn! Det var da jeg ble overbevist om at jeg skulle bli cellist, og jeg har aldri angret siden. Selv om jeg har hørt mange cellister siden denne gang er Rostropovitsj for meg fremdeles den aller største!

− Vi får kontakt med så mange store kunstnere

Etter å ha gått på musikkgymnas i Bamberg, studerte Hans Josef cello og kammermusikk i Wien og i Karlsruhe. I 1992 ble han ansatt i Oslo-Filharmonien, og han har mange gode minner fra sine år i orkesteret:

− Hvis jeg skal trekke fram noen høydepunkter, må jeg nevne det å spille Beethovens syvende symfoni og Stravinskijs Vårofferet med Esa-Pekka Salonen som dirigent. Konsertene med Brahms-symfonier og Myung-whun Chung var også fantastiske. Dessuten var selvfølgelig opplevelsen av å spille med Mariss Jansons som sjefdirigent helt spesielt. Men det flotteste med orkesteret vårt er at det stadig utvikler seg, jeg tror Oslo-Filharmonien aldri har spilt bedre enn nå. Det er noe mer enn å «jobbe med hobbyen min», vi får kontakt med så mange store kunstnere – og gjennom partituret til og med de som ikke lever lenger!

− Jeg har blitt mer glad i stillhet med årene

Hans Josef spiller ved siden av jobben i Oslo-Filharmonien cello i mange forskjellige sammenhenger og sjangrer, fra barokkmusikk til samtidsmusikk, fra etnisk musikk til black metal.

Av klassisk musikk skiller Gustav Mahler seg ut, og han har en spesiell forbindelse til komponisten – foreldrene hans kommer opprinnelig fra Mahlers hjemtrakter i dagens Tsjekkia og flyttet etter krigen til Ebern i Bayern, hvor den kjente dikteren Friedrich Rückert levde og skrev tekster som igjen Mahler brukte i sin musikk.

− Jeg har også blitt mer og mer glad i stillhet med årene. Da blir jeg klar igjen til å spille. Det er viktig med en pause i all musikken av og til.

Han har følgende tips for å få en best mulig konsertopplevelse i salen:

− Sett deg ned, pust godt og prøv å tømme hodet. Musikk er en meditativ opplevelse.

Når Hans Josef ikke driver med musikk, synes han det aller morsomste er å være sammen med familien sin.