Elin

Cello

− Jeg har aldri likt å spille alene, men har alltid elsket å spille i orkester. Så det å nesten daglig få lov til å gå på jobb og spille fantastisk musikk med et orkester som Oslo-Filharmonien; bedre blir det ikke for meg!

Elin Rø
  • Ansatt: 2003
  • Født: 1975
  • Utdannelse: Barratt Due musikkinstitutt og Norges musikkhøgskole.

Elin Rø tror neppe hun ville vært musiker i dag om hun ikke hadde spilt et orkesterinstrument.

− Det var avgjørende at jeg tidlig fikk mulighet til å spille sammen med andre i orkester, forteller hun.

− Det var dette jeg syntes var gøy, det var det som gjorde at jeg fortsatte å spille. Og da jeg var så heldig å få drømmejobben i Oslo-Filharmonien, ja, da ble jeg musiker!

Lærte noter med Non Stop og Hubba Bubba

Elins ungarske bestemor hadde stor innflytelse på hennes forhold til musikk.

− Hun var av den oppfatning at alle barn måtte kunne solmisasjon, altså do-re-mi-systemet, så det lærte jeg vel nærmest før jeg lærte å snakke. Og det var hun som lærte meg noter, ved hjelp av Non Stop og Hubba Bubba, metoden kan anbefales!

Etter studier på Barratt Due musikkinstitutt og Norges musikkhøgskole ble hun ansatt i Oslo-Filharmonien i 2003.

− Jeg har aldri likt å spille alene, men har alltid elsket å spille i orkester. Så det å nesten daglig få lov til å gå på jobb og spille fantastisk musikk med et orkester som Oslo-Filharmonien; bedre blir det ikke for meg!

Elin synes de store opplevelsene med orkesteret kommer tett, og på svært forskjellige konserter:

− Det har vært alt fra å spille Proms-konserter i Royal Albert Hall til å spille «Deilig er jorden» med publikums allsang på julekonsertene her hjemme i Oslo.

Gleder seg ekstra til Brahms

Hvis Elin skal trekke frem én komponist, må det bli Johannes Brahms:

− Jeg liker alt han har skrevet, fra det lille til det store formatet. Jeg merker at jeg alltid gleder meg litt ekstra til de ukene det står en Brahms-symfoni på programmet!

Hennes beste tips for en god konsertopplevelse lærte hun av sin ungarske bestemor:

− Hun tok meg tidlig med på konserter, blant annet med Oslo-Filharmonien. Da passet hun alltid på at jeg kjente verkene vi skulle høre. Dette fungerer fortsatt for meg, så mitt tips er altså: forbered deg, lytt til musikken på forhånd hvis det er mulig.