Foto Rune Bendiksen

− Det som var mest avgjørende for at jeg ble musiker, var nok at jeg ikke ga opp og sluttet, men bare fortsatte til jeg skjønte at jeg kanskje hadde en sjanse å bli tilstrekkelig god en gang.

Marit Egenes

Fiolinst Marit Egenes kommer fra Oslo og studerte fiolin på Østlandets Musikkonservatorium med Leif Jørgensen som lærer. Han stilte tøffe krav til sine elever:

− Han var en streng lærer, men alltid med en humoristisk undertone. Han ville helst ikke at jeg skulle begynne på videregående skole, for da fikk jeg ikke nok tid til å øve.

− Perioden med Mariss var en stor opplevelse

Marit understreker at det måtte en solid dose utholdenhet og pågangsmot til for å bli musiker:

− Det som var mest avgjørende for at jeg ble musiker, var nok at jeg ikke ga opp og sluttet, men bare fortsatte til jeg skjønte at jeg kanskje hadde en sjanse å bli tilstrekkelig god en gang.

Arbeidet bar frukter, og som 21-åring fikk Marit jobb i Bergen Filharmoniske Orkester. I 1989 ble hun ansatt i Oslo-Filharmonien.

− Jeg er glad i å spille i orkester. Det har vært mange flotte opplevelser disse årene, og det er vanskelig å velge ut én blant dem. Men hele perioden med Mariss Jansons var en stor opplevelse.

Bli med på «turen»

Hjemme hører Marit mest på jazz, men hun har mange favoritter innen klassisk musikk også.

− Når jeg spiller i orkesteret, ligger Mahler, Sjostakovitsj, Ravel og Stravinskij høyt på listen − sammen med mange andre. Vårofferet av Stravinskij, Daphnis et Chloë av Ravel og Mahlers symfonier er blant favorittverkene mine.

Hennes beste tips for å få en god konsertopplevelse er å komme til konserthuset med et åpent sinn og bli med på «turen».

Marit dyrker flere interesser utenom musikken:

− Jeg trener, driver med hagearbeid og fordyper meg i kunsten om oenologi og gastronomi. Og så leser jeg bøker.

  • Ansatt: 1989
  • Født: 1964 i Oslo
  • Utdannelse: Fikk undervisning hos Leif Jørgensen ved Østlandets Musikkonservatorium, Oslo
  • Annet: Ansatt i Bergen Filharmoniske Orkester 1985−1989.