Kathrin Dalnoki

1. Fiolin

− Det å gi alt, å bli ett med musikken og med klangen som er skapt i felleskap, er det som gir meg størst glede i mitt arbeid som musiker.

Kathrin Dalnoki
  • Ansatt: 2005
  • Født: 1981 i Lübeck, Tyskland
  • Utdannelse: Musikkskolen i Lübeck, privatstudier hos professorene Krivoborodov og Bron, studium ved Musikkakademiet i Lübeck hos professor Maria Egelhof. Mesterklasser hos Yfrah Meaman, Zakhar Bron, Walter Levin, Peter Herresthal og Magnus Ericsson
  • Solistvirksomhet: Engasjementer som solist og kammermusiker i Tyskland, Italia, Israel, Sverige, Polen, Russland, Hellas og USA. Fjernsynsopptredener i flere tyske TV-kanaler.
  • Priser: 1. og 2. pris i kategoriene solo- og kammerspill i den nasjonale tyske konkurransen Jugend Musik.
  • Annet: Tidligere ansatt i Lübeck-filharmonien og Hamburger Symphoniker.

Kathrin Dalnoki kommer fra Lübeck i Tyskland, der hun blant annet har studert ved byens musikkakademi og jobbet i Lübeck-filharmonien.

− Allerede ganske tidlig, da jeg var i fem-seksårsalderen, var det tydelig at jeg hadde et visst talent for musikk, forteller hun.

− Det ble bestemt at jeg skulle få satse på musikken, og i begynnelsen spilte jeg både piano og fiolin. Rundt tiårsalderen var det klart at det var fiolinist jeg skulle bli.

Kathrin fant sine største helter blant verdens beste fiolinister, både i hjemlandet og lenger øst:

− Barndomsidolene mine var Anne-Sophie Mutter, Maxim Vengerov og Vadim Repin. Etter hvert ble det imidlertid lærerne mine og studentene rundt meg som hadde størst innflytelse på meg.

Elsker de tre store B-er

Hun gikk på masterstudier ved Norges Musikkhøgskole med Peter Herresthal som lærer da hun fikk jobb i Oslo-Filharmonien i 2005. Hun trives med å være en del av et stort musikkollektiv:

− Det å gi alt, å bli ett med musikken og med klangen som er skapt i felleskap, er det som gir meg størst glede i mitt arbeid som musiker.

Favorittkomponistene hennes er samlet i den ene enden av alfabetet:

− Jeg elsker de tre store B-er; Bach, Beethoven og Brahms ... jeg kommer alltid til å være litt ekstra glad når det er Beethovens femte eller Brahms’ fjerde symfoni som står på programmet. Brahms’ fjerde med Myung-Wung Chung som dirigent var en av de største opplevelsene jeg har hatt med Oslo-Filharmonien.

Kathrin tror ikke publikum trenger forberede seg så mye for å få utbytte av en konsert:

− Mitt beste tips for å få glede av konserten må være noe så enkelt som å sette seg ned, slippe alt av bekymringer og bare nyte musikken.